Tuesday, August 12, 2008

Penyatuan Melayu atau Penyatuan Umno-Pas ?

Saya tidak tahu kenapa, tetapi kata-kata Ibrahim Ali (Bebas-Pasir Mas) malam semalam wajar dikongsi bersama.

"Bagi saya, asas penyatuan Melayu ialah iman. Hari-hari kita dalam sembahyang ada sebut, Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku hanya untuk Allah Tuhan Sekalian Alam (doa Iftitah)."

Lebih kurang begitu pandangan beliau dalam rancangan Hujah semalam, dipengerusikan oleh Ketua Program Sains Politik, Pusat Pengajian Sejarah, Politik dan Strategi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Prof. Madya Dr. Mohammad Agus Yusoff.

Seorang lagi panel, Ahmad Maslan (BN-Pontian) berpendapat, asas penyatuan Melayu selain iman, ialah berkongsi matlamat dalam tujuh perkara, yang saya ingat:

1. Ekonomi
2. Pendidikan
3. Bahasa Melayu
4. Islam
5. Hak keistimewaan

Beliau turut menyentuh soal muzakarah - adakah ia sekadar perkongsian pendapat semata-mata atau ada kata putus dalam mencapai persepakatan Umno-Pas?

Manakala menurut Ibrahim, kalau sekadar mahu bertukar pendapat, perdebatan dalam Dewan Rakyat itu sudah pun menunjukkan aktiviti tersebut. Soalnya lagi, adakah penyatuan Melayu ini seharusnya hanya dipandang melalui sudut politik - gabungan Umno-Pas?

(i)

Saya lontarkan persoalan: Dapatkah Umno dan Pas bergabung? Tidak kisahlah kaedah macam mana pun, Pas masuk Umno atau Umno masuk Pas atau bubar keduanya, tubuh parti baru - adakah kedua-duanya sanggup untuk melakukan pengorbanan?

Ya, bekorban kepentingan yang berbagai - kuasa dan ego!

No comments: