Friday, November 21, 2008

Power of TAUGEH

Menu tauge untuk hidangan makan tengah hari mahupun makan malam sering kali dipandang sebelah mata oleh kebanyakan kita. Tauge dilihat sebagai hidangan yang langsung tidak menyelerakan.

Tapi tahukah anda, tauge yang kerap kali menjadi pilihan terakhir untuk dijadikan syaur ini sebenarnya mempunyai banyak khasiat. Tauge dikatakan mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita.Pengambilan tauge oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan ini makin baik. Begitu juga wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang dihasilkan.

Bagaimanapun, khasiat tauge tidak sekadar penyumbang kesuburan, ia juga terbukti melalui kajian mengandungi bahan yang dapat melumpuhkan bibit kanser, usus besar, pankreas dan juga penyakit leukimia.

Mengikut kajian yang dijalankan tauge sama ada dari jenis kacang hijau, alfalfa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia ya berkhasiat. Salah satunya ialah kanavanin (canavanine), sejenis asid yang amino. Kanavanin, dukatakan mampu melumpuhkan bibit kanser leukimia, usus besar dan pankreas.

Selain itu, tauge juga mempunyai estrogen semulajadi berfungsi sama dengan estrogen sintesis. Estrogen dalam tauge dapat meningkatkan kepadatan dan susunan tulang, serta mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis)

Pengambilan tauge oleh wanita secara kerap dapat membantu mereka menghindar mereka dari kanser payudara, gangguan menjelang menstruasi,simptom pra-menopaus, dan gangguan akibat menopaus.

Sewaktu kacang-kacang dicambahkan untuk dijadikan tauge secara umum kadar saponinya meningkat sehingga 450 peratus. Mereka yang berisiko penyakit strok dan serangan jantung, gara-gara kadar lemak darah yang tinggi dianjurkan lebih banyak mengambil tauge dalam menu harian mereka. Saponi dalam tauge, menghalau "lemak jahat" LDL, tanpa mengganggu kandungan lemak baik HDL.

Selain sarat DNA, tauge padat dengan antioksida kuat yang menghalang tubuh dari radikal bebas perosak sel DNA. Pelindungan ini menguatkan kesimpulan tauge merupakan sayuran yang membuat anda menjadi lebih muda.

Satu lagi khasiat tauge yang tidak kurang hebat adalah membantu membuang kotoran dalam usus besar kerana mengandungi banyak serat dan air. Inilah yang menjadi tunjang utama tauge dalam memerangi sel kanser.

Apabila kotoran segera meniggalkan usus besar, tiada lagi zat-zat racun dalam kotoran yang yang dapat diserap tubuh. Ia akan mencegah pengumpulan bahan beracun yang dapat merangsang berseminya benih kanser. Selepas membaca kebaikan sayur tauge janganlah ragu-ragu lagi untuk mengambilnya

Never knew the spread of AIDS is so powerful.

Never knew the spread of AIDS is so powerful.
Now better don't buy 'already cut' fruits. Cut your own fruits and be safe.


Please read for info......


It was in Singapore - Waterloo Street .
A 10 year old boy, had eaten pineapple about 15 days back, and fell sick, from the day he had eaten. Later when he had his Health check done... doctors diagnosed that he had AIDS. His parents couldn't believe it...Then the entire family under went a checkup.... none of them suffered from Aids. So the doctors checked again with the boy if he had eaten out...The boy said 'yes'. He had pineapple that evening.

Immediately a group from the hospital went to the pineapple vendor to check. They found the pineapple seller had a cut on his finger while cutting the pineapple;his blood had spread into the fruit. When they had his blood checked...the guy was suffering from AIDS...but he himself was NOT aware. Unfortunately the boy is suffering from it now. Please take care while u eat on the road side and pls fwd this mail to your dear one's.

PLEASE TAKE CARE PLEASE FORWARD THIS MAIL TO ALL THE PERSONS YOU KNOW AS YOUR MESSAGE MAY SAVE ONE'S LIFE !!!!!

Staff carefour tumbuk pelanggan demi mempertahankan Islam

Baca dengan hati seorang ISLAM , Melayu atau Malaysia?

? Komen atau pandangan anda semua di alu alukan!!!!!!!
Saya ingin berkongsi cerita in dengan anda semua mengenai sikap
segelintir orang Melayu kita atau lebih tepat lagi orang Islam di Malaysia .....

Kejadian benar ini berlaku di Carrefour Wangsa Maju beberapa hari
lepas.
Seorang pemuda Islam yang berkerja sebagai 'cashier' di pasaraya
tersebut telah menumbuk seorang lelaki cina. Ini berlaku kerana ketika pem uda
cina tersebut sedang membayar harga barangan, pemuda Melayu ini telah
menegur pemuda Cina ini mengenai gambar baju yang sedang di pakai oleh pemuda
cina tersebut. Gambar itu ialah seekor babi yang sedang memakai serban di
samping seekor anjing yang memakai tudung lambang agama Islam. pemuda Melayu
itu bertanya gambar apakah yang sedang di pakai oleh pemuda cina tersebut.
Dengan rasa bangga dan tidak bersalah, pemuda Cina itu terus menjawab
sambil menunjuk ke arah gambar bajuny a dengan mengatakan babi yang
memakai serban itu ialah Muhammad dan anjing yang memakai tudung itu
ialah Khadijah. Mendengar jawapan lelaki tersebut, pemuda Melayu ini
dengan tidak disangka2, menumbuk muka si Cina tersebut.

Huru hara lah suasana di carrefour itu. Kemudian pemuda Cina itu
memaki hamun lalu datanglah Manager Carrefour yang juga beragama Islam lalu
memecat lelaki Melayu tadi. Apa yang di lakukan oleh Manager Carrefour
tadi adalah sa tu etika yang patut di contohi kerana, menumbuk org
sesuka hati memanglah salah...

Tapi malangnya, Manager tersebut bukan hanya
memecat pemuda Melayu tadi yang sedang mempertahankan akidah aga ma
Islam, tetapi turut memaki hamun pemuda Melayu itu dengan kata2 kesat.
Pemuda Melayu ini pulang dengan keadaan hampa. Bukan kerana di pecat,
tetapi turut di maki hamun oleh saudara seislam yang di sangkanya akan
turut manjaga maruah orang Islam selepas di hina oleh laki Cina tadi.
Sekarang ni pemuda Melayu ni sedang menunggu untuk di saman oleh Cina
tersebut. Beliau bukan takut malah tidak sabar2 untuk menunggu disaman
oleh Cina tersebut kerana beliau ada alasan yang kukuh kerana bertindak demikian.

Pengajarannya, sikap pemuda Melayu tadi memang patut di contohi kerana
ingin menegakkan agama Islam.
Pada anda, berhati2 la......kerana saya percaya, tshirt yang di pakai oleh
Cina tadi adalah salah satu strategi orang2 kafir untuk menjatuhkan
maruah Islam.

Sebarkan kepada saudara2 Islam kita..!
?
? 1.Jika anda orang islam sila sebarkan email ini..!!

2.Jika anda orang bukan islam, diingatkan jangan sesekali bermain
dengan api di negara malaysia islam ini

Kekadang kita tak terfikir pun....

RENUNGAN:

1) Dari bujang-kahwin No 1 ---- no.2 ----- DLL.

2) Dari pakai moto kap --- kancil-wira --- Honda ---- seterusnye..

3) Badminton ----- Golf ----

4) Rumah sewa---- rumah murah ---rumah teres --- banglow...

5) Technician ----supervisor ----- engineer --- manager...

6) Tv 14' --- 21' --- 29' ---- Home theather...

7) Sg Danga --- Tanjung Leman --- Langkawi ---- Hadnyai --- Bangkok ..

8) Dalam semua segi kita mau kan perubahan kearah yang lebih baik dan
glamour...

9) mancing kat parit /longkang ---- sungai --- kolam (bayar punye)----
laut dalam (sewa bot mewah)...... Kalong


TETAPI...


KITA JUGA LUPA....
SEMAKIN BANYAK KITA KECAPI KEJAYAAN, SEMAKIN HAMPIRLAH SAAT KEMATIAN
KITA....

DITAKUTI SEMAKIN BERJAYA, KITA SEMAKIN LUPA, SEMUA YANG KITA DAPAT
ADALAH
PEMBERIAN TUHAN...'ON LOAN'...

SETIAP KALI KITA BUAT ACTION PLAN ATAU BUAT REVISION, BERAPA BANYAKKAH
KITA MASUKKAN ITEM-ITEM YANG MEMBAWA KEARAH 'PERSEDIAAN UNTUK MATI'

Umpamanya:

1) tak sembahyang ---- pastikan sembahyang-- -jadikan amalan.....

2) banyak maksiat ----- kurangkan ----- hapuskan...

3) Bangi ---- madinah ---- mekah---

4) sedekah RM1.00 ---- RM10.00 --- RM100.00/

5) sembahyang dirumah --- sembahyang di surau/masjid. ...

6) 5 jam sehari menonton TV ----- 3 jam TV & 2 jam majlis ILMU....

7) 3 jam baca suratkabar/majalah /internet ----- 2 jam majalah/surat
khabar/internet & 1 jam membaca AL QURAN /selawat , zikir.

8) Apa-apa aktiviti yang hasilnya adalah untuk AKHIRAT.

Tetapi apa yang banyak berlaku pada ZAMAN AKHIR ini ialah PERSONAL
improvement banyak kepada kearah KEDUNIAAN SEMATA. Perkara berkaitan
AKHIRAT slowly di ketepikan... . .

Contohnya:

Kalau dulu rajin dan tak tinggal 5 waktu, tetapi beransur-ansur. .......

Kalau dulu tak kenal DANGDUT/KARAOKE. .. bila tuhan beri kenaikan pangkat &

gaji lebih benda seperti ni dah jadi biasa... Macam macam lagi yang kita
pun sedia maklum dan tahu... malah berlaku dikalangan ahli keluarga kita,
jiran, rakan-rakan, DLL. Jadi samalah kita membuat BALANCE ACTION PLAN,
BALANCE OBJECTIVE & TARGET dan BALANCE IMPROVEMENT.

Tuhan beri semua makhluk didunia ini 24 jam sehari, tiadalah seorang pun
yang mendapat kurang atau lebih barang sesaat pun... Tuhan juga memberi
kita peluang untuk menggunakan masa yang ada untuk di manafaatkan. ...

dengan sebaik mungkin.. Tuhan hanya mahu kita beramal selama lebih
kurang 40~~50 tahun demi untuk mendapat balasan Syurga untuk selamanya... .

infiniti...

Semuga tuhan terus memberi kita petunjuk dan hidayah untuk kita berjaya
di dunia dan akhirat.
1. Roh para Nabi dan utusan menuju ke Syurga Adnin.

2. Roh para ulama menuju ke Syurga Firdaus ..

3. Roh mereka yang berbahagia menuju ke Syurga Illiyyina.

4. Roh para shuhada berterbangan seperti burung disyurga mengikut
kehendak mereka.

5. Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung diudara tidak di bumi
dan tidak di langit sampai hari kiamat.

6. Roh anak-anak orang yang beriman akan berada di gunung dari minyak
misik..

7. Roh orang-orang kafir akan berada dalam neraka Sijjin, mereka
diseksa beserta jasadnya hingga sampai hari Kiamat.'


Telah bersabda Rasullullah S.A.W:

'Tiga kelompok manusia yang akan dijabat tangannya oleh para malaikat
pada hari mereka keluar dari kuburnya:-

1. Orang-orang yang mati syahid.

2. Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalam bulan ramadhan.

3. Orang berpuasa di hari Arafah.'

Sekian untuk ingatan kita bersama.

Wassalam.

p/s: Kalau rajin... hmmm. .kalu rajin la.. Tolong sebarkan kisah ini
kepada saudara Islam yang lain. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal
yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati.

Misteri Tanda Syahid Amrozi Cs Terkuak

Tiada kata yang terucap melainkan kalimat takbir, Allahu Akbar, atas kondisi jenasah ketiga syuhada Bali. Betapa tidak, ketiga syuhada tersebut sangat jelas menampakkan tanda-tanda sebagai syahid seperti yang biasa ditemui di kancah peperangan, meski mereka 'tidak sedang berperang' melawan musuh Islam.

Setelah beberapa lama menunggu, akhirnya Kantor Berita Islam Muslimdaily.net mendapat ijin dari pihak keluarga, yang diwakili oleh Bp. Ali Fauzi, untuk mempublikasikan photo dua mujahid Bali yakni Amrozi dan Ust. Mukhlas. Bp Ali Fauzi berpesan agar photo ini disebarluaskan untuk memberikan bukti nyata atas misteri dan polemik yang terjadi ke atas Mujahid Bali, terutama Syuhada Tenggulun, terkait status mereka, apakah mati syahid atau tidak. Disamping itu memberikan hikmah nyata kepada seluruh kaum Muslimin bahwa perjuangan Islam yang mereka lakukan benar-benar ikhlas untuk tingginya kalimat Allah, dan bukan sekedar untuk aksi pamer.

Sebagaimana syuhada yang gugur dalam medan jihad, photo kedua syuhada Tenggulun terlihat tersenyum dengan barisan gigi yang terlihat rapi. Apalagi yang terjadi dengan Amrozi. Senyuman khas "The Smiling Bomber" yang seiring dengan kedua mata yang terbuka, terlihat seakan-akan bertemu dengan sesuatu yang membuat kagum. Mungkin sepasang bidadari yang menyambut ramah.

Kondisi tak jauh berbeda terjadi dengan jenasah Ust. Mukhlas. Ulama yang jago berorasi ini memperlihatkan senyuman dengan mata yang juga terbuka. Wajah bersih pun menjadi pertanda yang lain. Wajah bersih yang juga dimiliki oleh sang "Mujahid Hacker," Imam Samudera alias Abdul Azis. Imam memperlihatkan wajah tampan dan bersih, persis dengan kondisi Ust. Mukhlas.

Disamping analisis photo ketiga Mujahid Bali tersebut, keterangan dari lapangan makin memperkuat bukti bahwa ketiga pelaku aksi jihad tersebut adalah para Mujahidin, mereka telah memiliki niat yang tulus dan menemui kematian sebagai seorang syuhada. Berikut adalah bukti dan persaksian dari lapangan.
1. Salah satu pelayat yang kebetulan ikut hadir di kediaman Hj. Tariyem adalah Ust. Abdul Rachim Ba'asyir. Menyaksikan bahwa ketika keranda jenasah masuk dan kain penutup keranda dibuka, sontak tercium bau wangi yang menyebar ke seluruh ruangan. Kejadian ini sempat membuat keheranan para pelayat, karena didalam ruangan yang sempit tersebut udara sangat pengap dan pengunjung berjubel dalam satu ruangan. Bila merupakan wangi dari minyak wangi, tak akan mampu mengalahkan bau badan para pengunjung dan tidak akan dapat memberikan aroma dengan kadar wangi yang sama." Allahu Akbar. Itu bukan bau minyak wangi. Bukan. Tapi bau wangi dari asy syahid," kata beliau.
2. Selain itu, masih menurut Ust, Abdul Rachim, ketika kain penutup wajah dari Ust. Mukhlas di buka, terlihat jelas bulir-bulir keringat menempel di bagian muka. Kondisi yang sama yang terjadi dengan mereka yang masih hidup dan dalam kondisi kegerahan. Seakan Ust. Mukhlas merasakan kegerahan yang sama yang dengan kegerahan yang dialami oleh para pelayat beliau.
3. Sebagaimana dilansir oleh beberapa media nasional, seperti detik.com, nampak jelas terlihat fenomena datangnya tiga burung hitam di atas kediaman syuhada. Ketiga burung ini jelas bukan burung Gagak seperti yang banyak diberitakan di media, karena memiliki leher yang panjang. Mereka datang begitu saja berputar-putar selama kurang lebih tujuh menit, dan kemudian pergi berpencar. Dua burung hitam terbang ke arah Timur, mereka merepresentasikan diterimanya amalan jihad Ust Mukhlas dan Amrozi, dan satu burung hitam terbang ke Barat, sebagai pertanda syahid atas diri 'Mujahid Hacker' Imam Samudera. Fenomena datangnya burung hitam ini sempat membuat suasana haru dengan teriakan takbir para pelayat.
4. Seperti penuturan adik kandung Imam Samudera, Lulu Jamaludin, kakaknya menampakkan keanehan ketika akan dimasukkan dalam liang lahat. Bau wangi juga tercium dari jenasah Imam. Selain itu luka bekas tembakan peluru tajam terus menerus mengalirkan darah segar. Aliran darah ini keluar seperti yang terjadi dengan seseorang yang masih hidup ketika terluka. Masih menurut Lulu juga, wajah kakaknya lebih bersih dan tampan dari biasanya.
Kabar terakhir baru saja diterima oleh salah satu kru muslimdaily.net. Beberapa hari yang lalu, tepatnya tiga hari setelah pemakaman Amrozi dan Ust. Mukhlas, keluarga Hj. Tariyem meminta beberapa orang untuk menjaga makam. Hal ini dilakukan untuk menghindari dan menjaga hal-hal yang tidak diinginkan. Beberapa diantara mereka yang ikut jaga adalah Sumarno, Baror, Rosyidin, Mashudi dan beberapa santri pondok Al Islam Tenggulun Lamongan. Mereka mengatakan mencium bau wangi keluar dari dalam kubur (makam). Bau wangi yang sama saat mereka pertama kali membuka kain penutup jenasah syuhada. Namun, bau wangi ini bukan seperti bau dari minyak wangi yang biasa mereka pakai atau dipakai oleh orang kebanyakan.

Jelas sudah keterangan yang diberikan Allah s.w.t. lewat kebesaran-Nya. Meski banyak pihak yang membantah, memberikan suara sumbang, dan menggalang opini massa untuk memojokkan status para Mujahid Bali, serta membuat makar melalui kaki tangan aparat pemerintah, namun Allah berkehendak lain. Dan siapakah sebaik-baik pembuat makar ?

MENGANDUNGI LEMAK BABI/KHINZIR.

KESEMUA YG DI ATAS ADA MENGANDUNGI LEMAK BABI/KHINZIR.
JAKIM telah menghantar surat pada semua retailer supaya tutup tanda
halal pada produk tersebut.
"Narcissus" is an established and well known brand associated with high quality China canned food and seasoning such as whole mushrooms, asparagus spears, lychees, spiced pork cubes, stewed pork chops etc. The range of "Narcissus" food products, which is very well demanded in many parts of the world, include :
Canned Meat
Canned Seafood
Canned Fruits
Canned Vegetables
Seasonings
di atas adalah barang2 keluaran narcissus.

Kepada semua muslimin dan muslimat tolong sebar2kan info ini kepada umat islam yg lain.untuk mendapat kesahihan tentang hal ini sila lawati
website

http://www.halaljakim.gov.my/

HARAP DIHEBAHKAN & BOIKOT ..................


Firman Allah S.W.T yang bermaksud :

Maka makanlah yang halal lagi baik dari rezki yang Telah diberikan Allah kepadamu; dan syukurilah nikmat Allah, jika kamu Hanya kepada-Nya saja menyembah. Sesungguhnya Allah Hanya mengharamkan atasmu (memakan) bangkai, darah, daging babi dan apa yang disembelih dengan menyebut nama selain Allah; tetapi barangsiapa yang terpaksa memakannya dengan tidak menganiaya dan tidak pula melampaui batas, Maka Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Dalam satu Hadith Qudsi Allah berfirman:

“Wahai anak Adam, sesungguhnya selama engkau berdoa kepada-Ku dan mengharap kepada-Ku, maka Aku akan mengampunimu sesuai dengan (dosa) yang ada padamu, dan Aku tidak peduli. Wahai anak Adam, andaikan dosamu mencapai puncak langit, kemudian engkau memohon ampun kepada-Ku, niscaya Aku akan mengampunimu dan Aku tidak peduli.” (Sunan Tirmidzi, juz.5, hal.548, bab 99, Fi Fadhli at-Taubah wa al-Istighfar dari kitab ad-Da’awat, hadis ke-354)

Walau setinggi gunung makanan haram yang kita dah telan selama ini, sengaja atau tidak, ianya tetap diampuni Tuhan, asalkan kita sempat taubat, yakni menyesali dan tidak mengulanginya lagi. Tak perlu samak lidah, perut dan usus dengan 7 bilasan + air tanah.

Friday, September 19, 2008

Fakta Kelebihan Ais

Zat di dalam ais tidak akan mampu dihasilkan oleh mana-mana saintis mahupun manusia"


Fakta Kelebihan Ais


Air sejuk yang hening dapat menolong pesakit insomnia yang sukar tidur agar dapat kembali tidur seperti biasa.
Orang yang tidur dalam udara yang sejuk dan berselimut untuk memanaskan tubuhnya adalah kombinasi yang baik untuk menjaga kesihatan secara menyeluruh dalam jangka masa pendek apatah lagi jangka panjang. [/size]
Udara panas lebih memudahkan penyebaran penyakit berjangkit kerana bakteria lebih agresif dan cepat membiak dalam cuaca begini.
Liputan ais di Antartika (daerah Kutub Selatan) dan Artik (daerah Kutub Utara) adalah pengimbang dasar bumi yang amat panas.
Kombinasi dalam bumi yang panas dan luaran bumi yang sejuk adalah rahsia keseimbangan tekanan semulajadi alam yang mengawal graviti dan pergerakan bumi pada paksinya.
Ais atau air sejuk dapat mengembalikan memori atau sifat pelupa yang keterlaluan.
Benarkan anak anda mengunyah ais kerana ini akan menguatkan giginya dan benarkan anak anda memakan ais krim secara perlahan-lahan dan berterusan sehingga batuknya hilang dalam masa beberapa jam kerana mengambil ubat batuk biasanya akan mengambil masa satu minggu untuk melegakan batuk secara total.
Membiasakan diri mengunyah ais akan meningkatkan kecerdasan fikiran dan kepantasan pergerakan.
Ais amat diperlukan oleh mana-mana atlit sukan dalam kecederaan yang tidak disangka-sangkakan.
Air sejuk atau ais kini dijadikan bahan perencat kepada kecederaan yang akut seperti demam panas yang biasanya dihidapi oleh bayi yang mempunyai potensi menghidapi penyakit sawan.
Air sejuk adalah terapi yang amat popular sebagai penguat tulang yang telah patah dengan syarat ia dibalut dengan kain hitam.
Air sejuk dalam rahsia cuka adalah sangat baik untuk menguatkan tulang yang patah kerana ia dapat menyembuhkan tulang dengan lebih cepat.
Air suam dengan rahsia cuka yang diminum akan melemahkan dan mengecutkan sistem aliran darah yang menjadi penyebab utama terjadinya lumpuh.
Adalah makruh mengambil air sembahyang (wuduk) pada suhu yang tinggi atau yang telah terkena panas cahaya matahari yang pastinya akan mengganggu sistem deria pada kulit.
Air sejuk secara psikologinya amat ditakuti oleh pesakit yang mengalami gangguan jin atau dikuasai oleh unsur-unsur spiritual yang jahat.
Air sejuk mempunyai nada bunyi dalam tekanan rendah yang amat lembut lagi mengharmonikan.
Air sejuk akan menguatkan tulang bayi.
Air sejuk akan meningkatkan sistem imun yang luar biasa sebagai tenaga pencegahan berbagai penyakit alahan dan jangkitan.
Air sejuk dalam rahsia ais memegang rahsia kepadatan molekul kristal yang paling keras iaitu Intan.
Air sejuk adalah kuasa penyerap yang amat sesuai dijadikan sistem penghantaran tenaga yang paling cekap sehingga ke dasar sel yang jauh dan menyeluruh.
Air sejuk mempunyai daya rangsangan yang boleh mengembalikan semangat orang yang telah hilang seperti pengsan, gila dan koma kembali sedar.
Mandi air sejuk akan menguatkan tulang. Tulang yang berlebihan dengan urik asid akan meningkatkan suhu tulang dan melemahkan struktur tulang.
Air sejuk lebih stabil molekul atomnya.
Air sejuk lebih peka kepada gelombang frekuensi rendah yang dirakamkan melalui niat dalam amalan berwuduk.
Air sejuk dapat merakamkan gelombang frekuensi rendah lebih stabil.
Air sejuk sesuai dijadikan air penawar kepada orang yang ingin merakamkan bunyi dalaman yang disertai dengan rasa kasih sayang dan keikhlasan.
Air kelapa muda bersifat sejuk dan amat baik untuk kesihatan kerana ia amat berkesan meneutralkan kesan keracunan dan keasidan yang berlebihan di dalam aliran darah. Tubuh secara semulajadi bersifat panas dan ia memerlukan pasangan yang bersifat sejuk.
[size="2"]Oksigen dan hidrogen bersifat panas dan ia menguasai bahagian perut. Adalah menjadi suatu kesalahan memulakan amalan pemakanan di waktu pagi dengan unsur-unsur yang panas. Minumlah seteguk air sejuk di awal pagi kerana ia akan menguatkan perut.

Thursday, September 18, 2008

TANDA TANDA ANDA ANAK 80an

TANDA TANDA ANDA ANAK 80an

kita membesar dgn menonton G-Force, He-man, Transformers, Thundercats, Silver Hawk, Woody Woodpecker, Chipmunks and Mickey Mouse. Not to forget Ninja Turtles, Mask, Smurfs dan Voltron.




* berus gigi time waktu rehat kat skolah rendah?....hmm, mesti pegang cawan warna-warni kan. mencangkung kat tepi parit dgn classmates semua kat seblah...ingat tak, misi kat skolah masuk kelas dgn list dentist appointment. Pastu bunyi gigi member kite kene gerudi kat bilik sebelah. ada gigi yang berlubang, kene laa tampal.

* ni sure korang igt...program minum susu di skolah. nak galakkan budak2 time tuh minum susu. sekotak 30 sen jek beb....

· cikgu2 kalau nak denda, mesti guna pembaris panjang warna kuning tu. Pukul tapak tangan...kan?
· semangkuk mi sup ke, mihun sup ke, 30 sen jek kat kantin.
· Hankyu Jaya, Yaohan - shopping complex yang popular utk meluangkan masa dgn family. ni for those yg dok KL laa
· time skolah menengah, korang sure beli kasut skolah Bata BM Turbo atau Pallas Jazz. ada yang suka kasut high-cut yang buatan china tu...ada yang suka stoking tebal laaa...


· internet? email? mendalah ape tu? CD? ape tu? kaset tape penah laa dgr. tiket wayang pun 5 inggit je.
· kite pegi kedai runcit, beli Chickerdis, Mamee , Kum Kum, UFO, O-Ya, Ding Dang chocolate balls yang ada mainan kat dlm die, 'telur' keras warna warni, 'rokok' chewing gum, KIKI Bubble Gum tak dilupakan, 'Ti Kam'.
· bile dah abih exam, main Monopoly la, Donkey la, Happy Family laa dlm class.
· tapi bunyi loceng laa yang paling best skali.. boleh beli aiskrim ngan apek kat luar skola tuh...lagi satu loceng masa nak pegi rehat. tinggal kan keje skolah, jom kita pegi makan. budak2 yg dpt Rancangan Makanan Tambahan (RMT) mesti kluar awal.




· lagi satu yang seronok mase time Pendidikan Jasmani, PJ. main bolalaa, rounders laa...permainan kegemaran, main guli, batu seremban, penutup botol, batang aiskrim, 'Pepsi Cola one-two-three', 'Police & Sentry', kejar2 duduk...
· kita hilangkan dahaga dgn aiskrim 10 sen. yang tube aiskrim, ada byk2 color tu. kalau nak makan, kene patahkan kat tengah2 die!
· lipat kertas kecik2, pastuh buat lastik. hmmm..ni pun kita main dulu ni. baling2 kapur laa.
· hmm...budak2 kat university skarang, kebanyakan nye lahir thn 1987/88. skarang digelar 'remaja'.
· bagi diorg, diorg mane penah dgr lagu 'We Are the World, We Are the Children...' dan lagu 'Uptown Girl' yang diorg tau, yg Westlife nyanyi....bkn Billy Joel nyanyi...bagi diorg, ada satu je Jerman kat dunia ni, dan ade satu je Vietnam.
· AIDS wujud sejak diorg lahir.
· CD pun wujud time diorg lahir.
· Michael Jackson dah putih dah time tu.
· Diorg percaya Spiderman dgn Incredible Hulk tu filem2 baru.
· Diorg tak bley bayangkan skrin hitam putih utk sebuah komputer.
· Diorg tak penah tau pun 'Atari' dgn 'Game & Watch'.
· Diorg tak percaya penah ada TV hitam putih....dan diorg skarang tak reti nak switch on TV kalau xde remote control..
· dan diorg tak paham macam mane kite boleh survive dkt universiti tanpa handphone...
· hmm...jom kite check, kite ni dah tua ke:


1. korg paham ape yang korang baca kat atas ni, dan korg sure tersenyum
2. kebanyakan member2 skolah menengah kite dah kawin
3. korg sure pelik bile nengok bdak2 kecik main komputer, selamba je
4. kita geleng kepala bile nengok bdak2 skolah menengah guna handphone
5. kita dah tak byk sembang2 dgn member melalui telefon lagi setiap hari
6. bile jumpe member lame dari semasa ke semasa, seronok bile bersembang
7. pasal cerite2 lame, cerite2 kelakar yang kite alami mase dulu time kecik2, nakal2 dulu...


last skali, bile dah bace massage ni, korang akan terpikir utk forwardkan dkt member2 lame korg.
Sure diorg suke punye laa...heheheYaa, kite pun dah semakin tua!! Teringat zaman2 dulukan?

Kemalangan Ngeri....





Kemalangan ngeri di lebuhraya, 13 maut, 5 cedera dan 5 lagi merayau......

Jawatan Kosong - Dikehendaki Segera

jawatan kosong.... dikehendaki segera!!!!!

KEKOSONGAN JAWATAN:
A. Ahli Syurga Dari Awal.
B. Ahli Neraka Dari Awal.
C. Ahli Neraka Sementara Kemudian Akan Dilantik Jadi Ahli Syurga.

MPAT GANJARAN LUMAYAN (khas untuk jawatan A):
1. Nikmat kubur.
2. Perlindungan di Padang Mahsyar.
3. Keselamatan Meniti Titian Sirat.
4. Syurga yang kekal abadi.

TARIKH TEMUDUGA
Bila-bila masa bermula dari saat membaca iklan ini.

LOKASI TEMUDUGA:

Di dalam kubur (alam barzakh).

KELAYAKAN
Anda tidak perlu bawa siji-sijil.
Anda tidak perlu bawa pingat.
Anda tidak perlu bawa wang atau harta (yg banyak).
Anda tidak perlu berparas rupa yg cantik,
hensem atau berbadan tegap atau seksi.
Sila bawa dokumen asal Iman dan Amal.

PANEL/PENEMUDUGA:
Mungkar dan Nakir.

ENAM SOALAN BOCOR:
1. Siapa Tuhan anda?
2. Apa Agama anda?
3. Siapa Nabi anda?
4. Apa Kitab anda?
5. Di mana Kiblat anda?
6. Siapa Saudara anda?

CARA MEMOHON:
Anda cuma perlu menunggu penjemput yang berkaliber untuk menjemput anda.Ia akan
menjemput anda pada bila-bila masa saja (mungkin sekejap lagi). Ia akan berlembut kepada
orang-orang tertentu dan akan bengis kepada orang-orang tertentu. Ia diberi nama Izrail.

TIPS UNTUK BERJAYA DALAM TEMUDUGA TERTUTUP INI:
Hadis hasan yang diriwayatkan oleh Ahmad Hanbal, yang bermaksud begini:

Sabda Rasullah SAW: "Sesungguhnya apabila jenazah seseorang itu diletakkan di dalam
kuburnya, sesungguhnya jenazah itu mendengar suara terompah kasut) orang- orang yang
menghantarnya ke kubur pada saat mereka meninggalkan tempat itu. Jika mayat itu seorang
muslim, maka solat yang dilakukannya ketika beliau masih hidup di dunia akan diletakkan di
kepalanya, puasanya diletakkan di sebelah kanannya, zakatnya diletakkan di sebelah kirinya
dan amalan kebajikan daripada sedekah, silaturrahim, perkara kebajikan dan ihsan
diletakkan di hujung dua kakinya.

Ia akan didatangi malaikat dari aras kepala, maka solat itu berkata kepada malaikat: dari
arasku tidak ada jalan masuk. Kemudian malaikat berpindah ke sebelah kanan, maka puasa
berkata kepadanya: dari arasku tidak ada jalan masuk. Kemudian malaikat berpindah ke sebelah
kiri, maka zakat berkata kepadanya: dari arasku tidak ada jalan masuk. Kemudian di datangi dari
arah kedua hujung kakinya dan berkatalah amal-kebajikan: di bahagianku tidak ada jalan masuk.
Maka malaikat berkata kepadanya: Duduklah kamu. Kepadanya (mayat) memperlihatkan
matahari yang sudah mula terbenam, lalu malaikat bertanya kepada mayat itu:

Apakah pandangan kamu tentang seorang laki-laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa
bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepadanya? Maka berkata
mayat itu: Tinggalkan aku sebentar, aku hendak sembahyang. Maka berkata malaikat:
Sesungguhnya engkau akan mengerjakan solat (boleh saja solat) tetapi jawab dahulu apa yang
kami tanya ini. Apakah pandangan kamu tentang seorang laki-laki (Muhammad) yang kamu dahulu
sentiasa bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepadanya? Maka berkata
mayat itu: Laki-laki itu ialah Nabi Muhammad saw dan aku naik saksi bahawa nabi Muhammad saw
itu ialah pesuruh Allah yang membawa kebenaran daripada Allah Subhanahu Wata'ala. Maka
malaikat berkata kepada mayat itu: Demikianlah kamu dihidupkan dan begitu juga kamu dimatikan
dan dengan demikian juga kamu dibangkitkan semula di akhirat insya'Allah. Kemudian dibuka
baginya satu pintu syurga, maka dikata padanya itulah tempat kamu dan itulah janji Allah bagi
kamu dan kamu akan berada di dalamnya. Maka bertambahlah gembira mayat itu. Kemudian
dilapangkan kuburnya seluas 70 hasta dan disinari cahaya baginya"

Nampaknya pertahanan kita perlu kuat dari semua aras (kepala, kanan, kiri dan hujung kaki)!
Sila war-warkan tawaran jawatan kosong ini kepada semua sahabat.

Wallahu-a'lam. All da best untuk temuduga ini

Tuesday, September 16, 2008

Nuzul Quran



Kira-kira 1398 tahun yang lepas, turunnya wahyu kepada Nabi Muhammad S.A.W. pada tanggal 6 Ogos, 610. Ianya bersamaan dengan 17 Ramadhan, tahun ke-41 keputeraaan Baginda Nabi Muhammad SAW. Al Quran diturunkan pada malam jumaat di Gua Hira. Inilah ayat pertama yang diturunkan kemudian berperingkat-peringkat sehinggalah terkumpulnya 6,666 ayat dalam Al Quran.

"Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhan mu yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhan mu Yang Maha Pemurah, -Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, -Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.” (Surah Al-‘Alaq:1-5)


Al-Quran diturunkan di Gua Hira (gambar). Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia. Segala isi kandungan Al-Quran adalah benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi. Al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil. Al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan. Sejauh mana kita mengambil peringatan yang sedia ada.

Sesudah 1398 tahun diturunkan Al Quran, kini hakikatnya keadaan umat Islam di seluruh dunia berada dalam keadaan yang tertekan baik dari segi ekonomi, politik mahu pun kehidupan sosial. Entah mengapa jadi begini. Di mana silapnya? Sedangkan sudah pun diperjelaskan dalam 6,666 ayat Al-Quran tentang apa yang baik dan apa yang tidak.

Namun manusia masih mahu memilih caranya yang tersendiri. Biarpun kebenaran terpancul di depan mata, mereka masih lagi mempercayai sesuatu yang tidak pasti. Lebih buruk lagi kepalsuan sudah dipegang menjadi satu kepercayaan. Umat Islam berpecah dan terus berpecah. Biarpun tentang isu agama (bacaan ayat Al-Quran diminta diperlahankan), ada lagi yang tidak mahu bersatu. Mengapa sampai jadi sebegini?

Sunday, September 14, 2008

11 pemain bola sepak dipanah petir

Macam-macam: 11 pemain bola sepak dipanah petir


KASAI: Semua 11 anggota pasukan bola sepak Republik Congo terbunuh dipanah petir manakala 30 pihak lain melecur dalam kejadian pada satu perlawanan di negara itu.

Akhbar harian L'Avenir melaporkan anggota pasukan tuan rumah tidak langsung cedera, lantas mencetuskan spekulasi kejadian itu membabitkan perbuatan sihir.

Kedua-dua pasukan sedang terikat 1-1 dalam perlawanan di timur wilayah Kasai apabila petir menyambar pasukan pelawat. - Agensi

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Monday/Dunia/20080915071627/Article/indexworld_html

Kisah semut,labah-labah dan lebah

Jika anda diberi pilihan untuk menjadi semut, labah-labah atau lebah, manakah yang akan anda pilih? Orang yang rajin bekerja akan memilih menjadi semut, sebab melambangkan kerajinan, iltizam, kerjasama, kesatuan, hidup bermasyarakat dan sentiasa aktif.

Orang yang merasakan dirinya bijaksana akan memilih menjadi labah-labah sebab pada anggapannya labah-labah amat cerdik. Dia membina sarang sekali sahaja tetapi mampu duduk senang dan tetap mendapat makan selamanya.

Manakala orang yang merasakan hidup perlu berjasa akan memilih menjadi lebah. Pada anggapannya lebah sangat rajin, cerdik, juga berkuasa. Sengatan lebah boleh mematikan.

Apakah pilihan anda?

Sebenarnya semua pilihan adalah betul. Setiap sesuatu ada kelebihan dan keistimewaan juga kekurangan-kekurang an tertentu. Mengapa saya berkata begitu? Sebabnya, ketiga-tiga binatang kecil ini disebut dalam Al-Quran malah menjadi nama surah. Semut dari Surah An-Naml, labah-labah dari Surah Al-Ankabut dan lebah dari Surah An-Nahl.
Itu menunjukkan ketiga-tiga binatang kecil ini sangat istimewa, penting lagi contoh-contoh terbaik untuk manusia. Namun, jika disuruh memilih satu sahaja dan soalan itu ditujukan kepada saya, saya akan menilai sebagaimana berikut:

Semut. Kerjanya menghimpun makanan tanpa henti. Siang malam pagi petang dia berusaha tanpa rehat. Belum pernah saya melihat seekor semut terbaring keletihan. Dia hanya diusung oleh teman-temannya apabila dia mengalami kesakitan ataupun setelah mati. Selebihnya ia akan bekerja, bekerja dan bekerja. Tahukah anda, semut boleh menghimpun makanan untuk bekalan yang amat lama sedangkan usianya tidaklah lebih lama daripada banyaknya bekalan makanan yang boleh dihimpunnya itu. Motif kehidupan semut ialah menghimpun sebanyak-banyak makanan, seolah-olah dia tidak mati dan hidup selama-lamanya. Alangkah tamaknya sang semut hingga kadangkala sanggup memikul sesuatu yang melebihi saiz badannya sendiri. Sedangkan nyata dia sendiri tidak sanggup memakan makanan itu hingga selesai.

Labah-labah. Dalam ayat 41 Surah Al-Ankabut disebut tentang sarang labah-labah sebagai tempat yang paling rapuh. Ia bukan tempat yang aman. Apa pun yang berlindung di sana akan binasa. Bahkan jantannya disergapnya untuk dihabiskan oleh betinanya. Telur-telurnya yang menetas saling berdesakan hingga saling memusnahkan.

Lebah. Lebah memiliki naluri yang dalam bahasa Al-Qur'an disebut, marhumnya, "Atas perintah TUHAN ia memilih gunung dan pohon-pohon sebagai tempat tinggal." [An-Nahl,16: 68]. Lebah membina sarang berbentuk segi enam bukannya lima atau empat agar efisen dalam penggunaan ruang. Makanannya suci, bersih dan istimewa daripada serbuk sari bunga. Lebah tidak mengumpul makanan, sebaliknya menghasilkan lilin dan madu yang sangat bermanfaat kepada manusia. Lebah sangat berdisiplin, mengenal pembahagiaan kerja, tidak cerewet, tidak letih melakukan kerjanya. Demi kesucian dan manfaat sarang yang dibina, segala yang tidak berguna disingkirkan. Hasilnya sarang lebah menjadi pusat pengumpulan madu. Lebah tidak mengganggu kecuali jika diganggu. Bahkan sengatannya pun di samping amat berbisa juga boleh menjadi ubat. Ini dibuktikan dalam salah satu rancangan yang memaparkan kisah-kisah pelik tetapi benar terbitan Amerika Syarikat.

Jadi, apakah pilihan saya? Saya memilih ketiga-tiganya sebab ketiga-tiganya mempunyai keistimewaan- keistimewaan tertentu. Psikologinya saya ingin menjadi semut dengan alasan mahu bekerja keras tanpa memikirkan soal remeh-temeh dan politik-politik tertentu. Namun, saya tidak mahu mengambil sikap bodohnya. Tahukah anda sembut amat bodoh meskipun amat rajin.

Jika ada seekor semut terjumpa seketul gula misalnya, dia akan segera pulang memberitahu rakan-rakannya. Lalu dia akan mengikut jalan yang sama yang digunakannya sehingga seketul gula itu ditemuinya kembali. Dia dan rakan-rakan akan menggunakan laluan yang sama untuk kembali ke situ dan begitulah seterusnya hinggalah makanan itu habis. Kemudian seluruh suku sakat dan kaum kerabatnya akan mengikut laluan yang sama juga walaupun ada jalan pintas yang lebih dekat. Saya juga akan mengambil sikap labah-labah yang smart itu. Dia membina sarang dan duduk senang sepanjang masa. Konsepnya seperti bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian. Susah membina sarang berbaloi untuk hidup senang. Hidup memang perlu smart. Hanya orang smart akan dapat smart living melalui smart earning.

Kaedahnya seperti menanam pokok pisang; menanam sekali makan selamanya. Samalah juga seperti menulis buku; menulis sekali tapi memunggut hasilnya sepanjang masa.

Dengan mengambil sikap lebah, tentunya saya mahu menjadi seseorang yang diperlukan masyarakat dengan memberikan sebanyak-banyak jasa. Bijaknya lebah boleh membina sarang segi enam yang tepat ukurannya. Tidak pernah kita lihat indung lebah ada yang besar ada yang kecil. Ia benar-benar seperti manusia yang pandai matematik dan sains atau seperti manusia yang lebih banyak menggunakan otak kirinya.

Meskipun hebat segala segi, lebah boleh menyerang balik jika terancam. Sikap ini turut diperlukan sebab untuk membina kejayaan ada kalanya kita terpaksa bertindak untuk mengekalkan matlamat serta kedudukan daripada diganggu. Apabila umat Islam mula diperangi maka ALLAH memerintahkan Nabi s.a.w. menyerang balik. Maka hukum berperang dalam keadaan ini pun jelas.

Namun, jika soalan yang asal ditanyakan lagi dan disuruh pilih satu sahaja, apakah pilihan yang terbaik? Semut menghimpun harta, labah-labah pula ingin hidup senang atas kesusahan orang lain manakala lebah berkhidmat kepada pihak lain. Maka, pilihan yang terbaik ialah lebah, lantaran Nabi s.a.w. pernah mengibaratkan seorang Mukmin itu sebagai lebah.

"Tidak makan kecuali yang baik-baik, tidak menghasilkan kecuali yang bermanfaat dan jika menimpa sesuatu tidak merusak dan tidak pula memecahkannya." Itulah lebah

Do not...

Do not drink coffee TWICE a day
>
>
>
> Do not take pills with COOL water
>
>
>
> Do not have HUGE meals after 5pm
>
>
>
> Reduce the amount of TEA you consume
>
>
>
> Reduce the amount of OILY food you consume
>
>
>
> Drink more WATER in the morning, less at night
>
>
>
> Keep your distance from hand phone CHARGERS
>
>
>
> Do not use headphones/earphone for LONG period of time
>
>
>
> Best sleeping time is from 10pm at night to 6am in the
> morning
>
>
>
> Do not lie down immediately after taking medicine before
> sleeping
>
>
>
> When battery is down to the LAST grid/bar, do not answer
> the phone as the
> radiation is 1000 times
>
>
>
> Forward this to those whom you CARE about
>
>
>

Kemana Masa Kita

Kebanyakan manusia meninggal dunia antara usia 60 thn-70thn (majoriti)
Puratanya manusia meninggal ± 65 th


"Baligh: Start untuk seseorang di perhitungkan amal baik atau buruknya selama

hidup di dunia"

Laki-laki Baligh ± 15 tahun

Wanita Baligh ± 12 tahun


Usia Yang ada untuk kita beribadah kepada-Nya, puratanya:


MATI-BALIGH= sisa USIA……………..65-15= 50 tahun
12 jam siang hari

12 jam malam hari

24 jam satuharisatumalam
Gambaran kasarnya:

Mari kita muhasabah bersama………!


Waktu kita tidur ± 8 jam/hari

Dalam 50 tahun waktu yang habis dipakai tidur 18250 hari x 8 jam= 146000 jam=16 tahun7 bulan……

dibulatkan jadi 17 tahun


Logiknya: Alangkah sayangnya waktu 17 tahun habis di gunakan untuk tidur, padahal kita akan tertidur dari dunia untuk selamanya………………………………………………………


Waktu aktiviti kita di siang hari ± 12 jam

Dalam 50 tahun waktu yang habis dipakai untuk aktiviti:18250 hari x12 jam=219000 jam=25 tahun

Aktiviti disiang hari: Ada yang bekerja, atau bercinta, ada yang belajar atau mengajar, ada yang sekolah atau kuliah, ada yang makan sambil jalan-jalan, dan banyak lagi.

Waktu rehat ± 4 jam

Dalam 50 tahun waktu yang dipakai untuk rehat 18250 hari x 4 jam= 73000 jam = 8 tahun

Rehat: menonton tv, atau mungkin dihabiskan termenung di buai khayalan……

17 tahun + 25 tahun + 8 tahun = 50 tahun

Lalu Bila Nak Beribadah??? ???

Padahal manusia diciptakan-Nya tiada lain dan tiada bukan untuk semua dan segalanya hanyalah beribadah kepada-Nya, karena satu hal yang pasti kita akan kembali ke alam hakiki illahi!!!!!! !!!!!!!!! !!

" Maut datang menjemput tak pernah bersahut

Malaikat datang menuntut untuk merenggut

Manusia tak kuasa untuk berbicara

Tuhan Maha Kuasa atas syurga dan Neraka"

Memang benar!!!!! Menuntut ilmu itu ibadah, kalau niatnya untuk ibadah, tetapi kebanyakan kita belajar agar mudah mencari pekerjaan. Sekiranya belajar itu tidak membantu menambah pendapatan kita, kita tidak akan belajar……………………

Memang benar!!!!!!! !! Bekerja cari nafkah itu ibadah, tapi bekerja yang bagaimana? Ramai orang bekerja untuk hidup bermewah-mewahan dan amat kurang sedekahnya.

"jarang orang menolak untuk di puji dan di puja tatkala mereka berjaya "

Lalu Bila Nak Beribadah??? ????????? ??

Oh mungkin solat 5 waktu itu dianggap sudah mencukupi………..!

Karena kita fikir; solat besar pahalanya, solat amalan pertama yang dihisab, solat jalan untuk membuka pintu syurga………

Benarkah solat kita itu mencukupi!!! !!!

Berapa sholat kita dalam 50 tahun??????

1x solat = ± 10 minit …..5x solat ± 1 jam

Dalam waktu 50 tahun waktu yang terpakai utk solat=18250 hari x I jam =18250 jam= 2 tahun


Kesimpulan: waktu yang kita manfaatkan dalam 50 tahun di dunia cuma 2 tahun untuk solat (ini kalau yg solat 10minit!)…………2 tahun dari 50 tahun kesempatan kita….itupun belum tentu solat kita bermakna berpahala dan di terima. Dan sekiranya pahala solat kita selama 2 tahun tidak sebanding dengan perbuatan dosa-dosa kita selama 50 tahun; dalam percakapan kita yang selalu dusta, baik yang sengaja ataupun tidak, dalam pertuturan kita yang sering mengguris orangtua kita, dalam harta kekayaan kita yang selalu kedekut terhadap orang faqir, dalam setiap perbuatan kita yang selalu bergelumang dosa…………………………



Secara Logik:

Bukan satu yang mustahil kita umat akhir zaman akan berhamburan di neraka untuk mendapatkan balasan kelalaian……………………

Terlalu banyak masa yang terbuang percuma selama manusia hidup di dunia dan semuanya itu akan menjadi bencana…………………….



Penyelesaian:

Tiada kata terlambat walaupun waktu bergulir cepat, isilah dengan sesuatu apa yang bermanfaat!! !!!!!

Ingat Akhirat!!!!! !!!!!!!!! !!!!!

Renungan - Siapakah orang yang sibuk?

Siapakah orang yang sibuk? Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s

Siapakah orang yang manis senyumanya? Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil
berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yang kaya? Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang miskin? Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk-numpukkan harta.

Siapakah orang yang rugi? Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.

Siapakah orang yang paling cantik? Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas? Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit? Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.

Siapakah orang yang mempunyai akal? Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka.

Siapakah org yg KEDEKUT ? Orang yg kedekut ialah org yg membiar atau membuang massage ini begitu sahaja, malah dia tidak menyampaikan pula pada org lain.

Friday, September 12, 2008

INFO: Pig-Pork in these Wrigley's Products

INFO: Pig-Pork in these Wrigley's Products
Thank you for contacting us about animal ingredients and our products.

To answer to your question, the vast majority of Wrigley products soldin the U.S. are free from ingredients of animal origin, including egg and dairy products. At present, the only chewing gum exceptions are Extra®Polar Ice stick gum and Juicy Fruit® pellet gums. Extra® Polar Ice gum and Orbit® Crystal Mint contain tiny flavor beads encased in a microscopic layer of gelatin, which is animal based. We have requested the development of a gelatin-free flavor bead that is currently being worked on by our supplier.

Juicy Fruit Graper melon and Strapple berry gums use shellac as a coating agent. The different varieties of our ALTOIDS mints do contain very small quantities of gelatin which is derived from pork .Gelatin does not impart any flavor to ALTOIDS, but it's a necessary ingredient for the texture of the mint. When we use gelatin it is thoroughly purified and dried during its manufacturing process. Our staff is continually looking at alternatives to animal gelatin, but at the moment we've not been ableto find a substitute that produces the same quality you've come to love with ALTOIDS.

Our Life Saver gummies do contain small quantities of gelatin, which is also derived from pork. It follows the same drying and purifying process as with the
Altoids. If your diet does not allow you to consume animal byproducts such as dairy, our Crème Saver line does contain cream, which is a dairy by product On the same note, our Life Saver Fusions and Life Saver gummies are produced on the same line as our
Crème Savers, so there is a chance of cross contamination. Our Crème Saver soft chews also contain a small amount of gelatin, which is pork based. We hope this information has been helpful and thanks again for contacting the Wrigley Company.
Sincerely,
Ryné King
Consumer Affairs Representative
============ ========= ========= ========= =====

HARAM PRODUCTS BY WRIGLEYS

Therefore according to the info above the following products of theirs are Haram:

Thursday, September 11, 2008

"Jordan River" - Kurma ISRAEL



Sekarang bulan puasa bakal menjelma.........berhati-hati........be
>>> careful of Kurma Yahudi .. Tolong Distribute!
>>>
>>> Bercetak jenama "Jordan River" itu sebenarnya bukan dari Jordan
>>> tetapi dihasilkan dari negara Israel ..dan diimport serta dikotakkan
>>> di Singapura tapi di edarkan di Malaysia.Ia ditanam di satu kawasan
>>> luas di bahagian timur Isreal yang bersempadan dengan Palestin. Ia
>>> dipunyai oleh seorang Yahudi yang kaya...dan ramai
>>> pekerja-pekerjanya
>>> berbangsa Yahudi dan hasil penjualan kurma itu digunakan untuk
>>> tabung orang-orang Yahudi.
>>>
>>> Pendedahan ini dibuat oleh akhbar Berita Harian Singapura. Para
>>> Muslimin sekalian diharap jangan membeli kurma jenis
>>> ini..kasihanlah terhadap rakyat Palestin yang hari-hari ditindas
dan dibunuh kejam oleh rejim Yahudi ini.
>>>
>>> Perangi Yahudi dalam apa cara sekalipun,walaupun dari segi ekonomi.

BETAPA PAYAHNYA MALAIKAT-MALAIKAT MEMINTA TANAH DARI BUMI

BETAPA PAYAHNYA MALAIKAT-MALAIKAT MEMINTA TANAH DARI BUMI

Pada suatu ketika, Allah SWT menitahkan kepada malaikat Jibril supaya turun ke bumi untuk mengambil sebahagian tanahnya untuk mencipta Adam, Akan tetapi apabila beliau sampai ke bumi , bumi enggan membenarkan tanahnya diambil untuk dijadikan Adam, kerana bumi khuatir Adam jadi maksiat kepada Allah. Lalu Jibril kembali ke hadrat Tuhan, ia tidak dapat berbuat apa-apa, mendengar sumpah bumi. Begitulah seterusnya, Allah memerintah malaikat Mikail, jawapan bumi masih sama dan selepas itu Allah memerintahkan malaikat Israfil, tetapi malangnya jawapan bumi masih tidak berganjak, dan masing-masing kembali dengan tangan yang hampa.

Lalu yang terakhir, Allah menyuruh malaikat Izrail turun ke bumi. Kata Allah: " Hai Izrail engkaulah kini yang aku tugaskan mengambil tanah. Meskipun bumi bersumpah-sumpah dengan ucapan bagaimanapun jangan engkau mundur. Katakan bahawa kerjakan atas perintah dan atas namaKu.

Apabila Izrail turun ke bumi dan menyampaikan perintah Allah kepada bumi, maka akhirnya barulah bumi mengizinkan akan tanahnya itu diambil. Setelah Izrail mengambil beberapa jenis tanah, kembalilah dia ke hadrat Allah.Lalu Allah berfirman :"Ya Izrail, pertama engkau yang Ku-tugaskan mengambil tanah, dan kemudian di belakang hari kelak akan kutugaskan engkau mencabut roh manusia.Maka khuatirlah Izrail kerana bimbang dibenci oleh umat manusia.

Lalu Allah berfirman lagi: "tidak, mereka tidak akan memusuhi kamu, Aku yang mengaturnya, dan aku jadikan kematian mereka itu bersebab, terbunuh,terbakar, sakit dan sebagainya.

TANAH YANG BAGAIMANA DIJADIKAN?

1. Tanah tempat bakal berdirinya Baitul Mugaddis
2. Tanah Bukit Tursina
3. Tanah Iraq
4. Tanah Aden
5. Tanah Al-Kautsar
6. Tanah tempat bakal berdirinya Baitullah
7. Tanah Paris
8. Tanah Khurasan
9. Tanah(Babylon)
10. Tanah India
11. Tanah syurga
12. Tanah Tha'if

Kata Ibnu Abbas :

1. Kepala Adam dari tanah Baitul-Muqaddis, kerana di situlah berada otak manusia,dan disitulah tempatnya akal.
2. Telinganya dari tanah Bukit Thursina, kerana dia alat pendengar dan tempat menerima nasihat.
3. Dahinya dari tanah Iraq,kerana disitu tempat sujud kepada Allah.
4. Mukanya dari tanah Aden, kerana disitu tempat berhias dan tempat kecantikan.
5. Matanya dari tanah telaga Al-Kautsar, tempat menarik perhatian.
6. Giginya dari tanah Al-Kautsar, tempat memanis-manis.
7. Tangan kanannya dari tanah Kaabah, untuk mencari nafkah dan kerjasama,sesama manusia.
8. Tangan kirinya dari tanah Paris,tempat beristinjak.
9. Perutnya dari tanah Babylon.Disitulah tempat seks(berahi) dan tipudaya syaitan untuk menjerumuskan
manusia ke lembah dosa.
10. Tulangnya dari tanah Bukit Thursina, alat peneguh tubuh manusia.
11. Dua kakinya dari tanah India, tempat berdiri dan jalan.
12. Hatinya dari tanah syurga Firdaus, kerana di situlah iman, keyakinan,ilmu, kemahuan dan sebagainya.
13. Lidahnya dari tanah Tha'if, tempat mengucap Syahadat, bersyukur dan mendoakan kepada Tuhan.

Bagaimanakah prosesnya :

1. Ketika Allah akan jadikan Adam, tanah itu dicampuri air tawar,air masin,air hanyir, angin, api.Kemudian Allah resapkan Nur kebenaran dalam diri Adam dengan berbagai macam "sifat".

2. Lalu tubuh Adam itu digenggam dengan genggaman "Jabarut" kemudian diletakkan didalam "Alam Malakut".

3. Sesungguhnya tanah yang akan dijadikan "tubuh Adam" adalah tanah pilihan.Maka sebelum dijadikan patung, tanah itu dicampurkan dengan rempah-rempah ,wangi-wangian dari sifat Nur Sifat Allah, dan dirasmi dengan air hujan "Barul Uluhiyah".

4. Kemudian tubuh itu dibenamkan didalam air "Kudral-Izzah- Nya" iaitu sifat "Jalan dan Jammal".Lalu diciptakan menjadi tubuh Adam yang sempurna.

5. Demikian pula roh, ketika itu diperintah masuk kedalam tubuh Adam, ia pula merasa malas dan enggan, malah ia berputar-putar, mengelilingi patung Adam yang terlantar.Kemudian Allah menyuruh malaikat Izrail untuk memaksa roh itu masuk, akhirnya mahu tidak mahu roh itupun masuk dan menyerah kepada Izrail.

Menurut riwayat ketika Adam masih berada di syurga, sangat baik sekali kulitnya. Tidak seperti warna kulit kita sekarang ini. Kerana Adam telah diturunkan ke dunia, terjadilah perubahan pada warna kulitnya. Sebagai peringatan: yang masih tertinggal warnanya hanyalah pada kuku manusia.

Hal ini kita biasa lihat meskipun orang kulitnya hitam, tetapi warna kukunya adalah sama, ialah putih kemerah-merahan. Dijadikan pada tubuh Adam ada sembilan rongga atau liang.Tujuh buah liang di kepala,dan dua buah liang dibawah badan letaknya.Tujuh buah letaknya di kepala : dua liang mata,dua liang telinga, dua liang hidung dan sebuah liang mulut.Yang
dua macam di bawah : sebuah liang kemaluan dan liang dubur.

Dijadikan pula lima buah pancaindera :

1. Mata alat penglihatan
2. Hidung alat penciuman
3. Telinga alat pendengaran
4. Mulut alat perasa manis,masin dan sebagainya.
5. Anggota tubuh lainya seperti kulit, telapak tangan, untuk perasa
halus, kasar dan sebagainya.

Setelah Roh masuk ke dalam tubuh Adam : Lalu roh itu masuk perlahan-lahan sehingga ke kepalanya yang mengambil masa 200 tahun. Demikianlah Allah memberi kekuatan pada Izrail untuk memasukkan roh ke dalam tubuh Adam.Dahulu Izrail ditugaskan mengambil tanah untuk Adam, dan kini dia pula ditugaskan untuk mencabut nyawa umat manusia.

Setelah itu meresap ke kepala Adam, maka terjadilah otak dan tersusunlah urat-urat sarafnya dengan sempurna. Kemudian terjadilah matanya seketika itu matanya terus terbuka melihat dan melirik kekiri dan ke kanan. Dan juga melihat ke bawah di mana bahagian badannya masih merupakan tanah keras.Dilihatnya kiri dan kanan para malaikat yang sedang menyaksikan kejadian dia.

Ketika itu Adam telah dapat mendengar para malaikat mengucapkan tasbih dengan suara merdu dan mengasyikkan. Kemudian ketika roh sampai kehidungnya lalu ia bersin, serta mulutnya terbuka. Ketika itulah Allah ajarkan padanya mengucap Alhamdulillah. Itulah ucapan Adam pertama kalinya kehadrat Allah.

Lalu Allah berkata: "Yarkhamukallah" yang ertinya: "semoga engkau diberi rahmat Allah" Oleh kerana itu jika orang bersin menjadi ikutan sunat mengucap "Alhamdulillah" dan orang yang mendengarnya sunat mengucapkan "Yarkhamukallah" .

Kemudian ketika roh sampai pada dadanya, tiba-tiba saja ia mahu bangun. Padahal bahagian badannya kebawah masih menjadi tanah keras. Di sini menunjukkan sifat manusia yang suka tergesa-gesa (tidak sabar). Sebagaimana firman Allah SWT bermaksud :"Dan adalah manusia itu, suka tergesa-gesa" .(Al-Israk: II)

Maka ketika roh itu sampai di bahagian perutnya, maka terjadilah susunan isi perut dengan sempurna. Maka seketika itu terasalah lapar. Kemudian terus roh itu meresap sampai ke seluruh tubuh Adam, tangan, kaki lalu terjadi darah daging dan tulang, urat-urat, berkulit dengan sempurna, yang mana kulit itu kian lama kian bagus dan halus. Begitulah proses kejadian-kejadian tubuh Adam.

Setelah kejadian Adam sempurna sebagai manusia baru, maka dialah merupakan jenis makhluk manusia yang pertama.Wajahnya cukup cantik, semua malaikat berasa kagum lihat Adam yang begitu menawan. Kemudian Adam diarak oleh malaikat-malaikat selama 100 tahun lalu diperkenalkan kepada seluruh penghuni langit pertama hinggalah yang ketujuh sebelum dibawa ke syurga tempat mula-mula Adam dijadikan.

Renungan : Sesungguhnya Allah itu Maha Besar, Maha Agung , Maha pencipta sekian alam pencipta setiap kejadian. Bertaqwalah kita kepadaNya, kerana pada Allah-lah kita akan dikembalikan.

.
Wallahuallam

Rusuk Adam dan Menciptakan Hawa - Renungan

WANITA: Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini?>
LELAKI: Kamu!!!
> WANITA: Menurut kamu, saya ini siapa?>
LELAKI: (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan> pasti) Kamu, tulang> rusukku!> > Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian.>

> > > Saat Adam sedang lena tidur,> Allah mengambil .> > > >

Semua LELAKI mencari> tulang rusuknya yang hilang dan saat menemukan wanita> untuknya, tidak lagi> merasakan sakit di hatinya...> > Setelah berkahwin, pasangan itu mengalami masa yang indah
> dan manis untuk> sementara.> > > >

Setelah itu, pasangan muda ini mulai tenggelam dalam> kesibukan> masing-masing dan kelelahan hidup yang ada.> > >
> Hidup mereka menjadi> membosankan.> > > > > > Kenyataan hidup yang kejam membuat mereka mulai > menyisihkan impian dan> cinta satu sama lain.>

> > > Mereka mulai bertengkar dan pertengkaran itu mulai> menjadi semakin panas.> > > > Pada suatu hari pada akhir sebuah pertengkaran> WANITA lari keluar rumah.
> > >

> Saat tiba di seberang jalan, dia berteriak "Kamu> tidak cintakan saya lagi!!!".> > > > > > LELAKI sangat membenci ketidakdewasaan WANITA dan secara
> spontan juga> berteriak "Saya menyesali perkahwinan ini! Kamu> ternyata bukan tulang> rusukku!!!"> > Tiba-tiba WANITA terdiam, dan berdiri kaku untuk beberapa> saat.

> > > > > > LELAKI menyesali akan apa yang sudah dia lafazkan, tetapi> seperti air yang> telah tertumpah tidak mungkin untuk diceduk kembali.> > >
> Dengan berlinang air> mata, WANITA kembali ke rumah dan mengambil > barang-barangnya, bertekad> untuk berpisah.> > > > "Kalau saya bukan tulang rusukmu, biarkan saya pergi

> Biarkan kita berpisah dan mencari pasangan sejati> masing-masing" .>
> > > > > Lima tahun berlalu.> > > > LELAKI masih belum lagi berkahwin, tetapi berusaha> mencari khabar akan kehidupan WANITA.> > >

> WANITA pernah ke luar negeri tetapi> sudah kembali. Dia pernah berkahwin dengan seorang asing> dan bercerai.> > > > > LELAKI agak kecewa bila mengetahui WANITA tidak menunggu,
> sepertinya.> > > > > >

Dan di tengah malam yang sunyi, dia meminum kopinya dan> merasakan sakit di> hatinya. Tetapi LELAKI tidak sanggup mengakui bahawa dia
> merindukan WANITA.> > > > > > Suatu hari, mereka akhirnya bertemu kembali.> > > > Di airport, tempat di mana> banyak terjadi pertemuan dan perpisahan, mereka dipisahkan
> hanya oleh> sebuah dinding pembatas.> > > > > >

LELAKI: Apa khabar?> WANITA: Baik... Kamu sudah menemui tulang rusukmu yang> hilang?> LELAKI: Belum.> > >
> > WANITA: Saya akan terbang ke New York dengan penerbangan> berikut.> > > > Saya akan> kembali 2 minggu lagi. Telefon saya kalau kamu> berkesempatan.>
> > > Kamu tahu> nombor telepon saya kan ? Tidak ada yang berubah.> > > > > > WANITA tersenyum manis, berlalu di hujung lafaz> "Selamat tinggal.."

> > Satu minggu kemudian, LELAKI menerima khabar WANITA adalah> salah seorang> korban Menara WTC.> > > > Malam itu, sekali lagi, LELAKI meneguk kopinya dan> kembali merasakan sakit dihatinya.

> > > > Akhirnya dia sedar bahwa sakit itu> adalah kerana WANITA, tulang rusuknya sendiri yang telah> dengan bodohnya> dia patahkan.> > > > > ....> >

Kita menempiaskan 99% kemarahan walau kepada orang yang paling kita cintai.> > > > >

Dan akibatnya adalah penyesalan.> > > > Seringkali penyesalan itu datang di> kemudiannya, akibatnya setelah kita menyedari kesalahan
> kita, semua sudah> terlambat...> >

Kerana itu, jagalah dan sayangilah orang yang dicintai> dengan sepenuh> hati... Sebelum mengucapkan sesuatu berfikirlah dahulu,> apakah kata-kata
> yang kau ucapkan akan menyakiti orang yang dicintai? Kira> merasakan akan> menyakitinya, sebaiknya jangan pernah dilafazkan.> > > >

Kerana semakin besar> risiko untuk kehilangan orang
yang dicintai.> > > > > > Jadi berfikirlah, apakah kata-kata yang akan dilafazkan> sebanding dengan> akibat yang akan diterima??> > -- > Tak perlu mencari teman secantik BALQIS,

> Jika diri tak seindah SULAIMAN,> Mengapa mengharap teman setampan YUSUF,>
Jika kasih tak setulus ZULAIKHA,> Tak perlu diri menjadi seteguh IBRAHIM,>
Jika tak sekuat SARAH,> Mengapa didamba teman hidup seistimewa KHADIJAH,
> Jika diri tak sesempurna RASULULLAH S.A.W

Tuesday, September 9, 2008

Kelebihan Solat Terawih

1. Kelebihan Solat Tarawih Malam Pertama
Diampuni dosa orang-orang yang beriman sebagaimana keadaannya baru dilahirkan.

2. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kedua
Diampunkan dosa orang-orang yang beriman yang mengerjakan solat Tarawih, serta dosa-dosa kedua ibubapanya.

3. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketiga
Para malaikat di bawah 'Arasy menyeru kepada manusia yang mengerjakan solat Tarawih itu agar meneruskan solatnya pada malam-malam yang lain, semoga Allah akan mengampunkan dosa-dosa mereka.

4. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempat
Orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih akan memperolehi pahala sebagaimana pahala yang diperolehi oleh orang-orang yang membaca kitab-kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.

5. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelima
Allah SWT akan mengurniakan pahala seumpama pahala orang-orang yang mengerjakan sembahyang di Masjidil Haram, Masjidil Madinah dan Masjidil Aqsa.

6. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenam
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seumpama pahala malaikat-malaikat yang bertawaf di Baitul Makmur serta setiap batu dan tanah berdoa untuk keampunan orang-orang yang mengerjakan tarawih malam itu.

7. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuh
Seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa a.s serta menolong Nabi itu menentang musuhnya Fir’aun dan Hamman.

8. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapan
Allah S.W.T mengurniakan pahala orang yang bersolat tarawih sebagaimana pahala yang dikurniakan kepada Nabi Ibrahim a.s.

9. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilan
Allah S.W.T akan mengurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hamba-Nya seperti Nabi Muhammad s.a.w.

10. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesepuluh
Allah SWT mengurniakan kepadanya kebaikan dunia dan akhirat.

11. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesebelas
Ia meninggal dunia di dalam keadaan bersih dari dosa seperti baru dilahirkan.

12. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduabelas
Ia akan dibangkitkan pada hari kiamat dengan muka yang bercahaya-cahaya.

13. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigabelas
Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman sentosa dari sebarang kejahatan dan keburukan.

14. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempatbelas
Malaikat-malaikat akan datang menyaksikan mereka bersolat Tarawih serta Allah S.W.T. tidak akan menyesatkan mereka.

15. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelimabelas
Semua malaikat yang memikul ‘Arasy dan Kursi akan berselawat dan mendoakannya supaya Allah mengampunkannya.

16. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenambelas
Allah S.W.T. menuliskan baginya dari kalangan mereka yang terlepas dari api neraka dan dimasukkan ke dalam syurga.

17. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuhbelas
Allah S.W.T menuliskan baginya pahala pada malam ini sebanyak pahala Nabi-Nabi.

18. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapanbelas
Malaikat akan menyeru: Wahai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha denganmu dan dengan kedua ibu bapamu (yang masih hidup atau yang sudah mati).

19. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilanbelas
Allah S.W.T akan meninggikan darjatnya di dalam Syurga Firdaus.

20. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh
Allah S.W.T mengurniakan kepadanya pahala sekelian orang yang mati syahid dan orang-orang soleh.

21. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh satu
Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah mahligai di dalam syurga yang diperbuat dari cahaya.

22. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh dua
Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman dari sebarang huru-hara pada hari tersebut.

23. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh tiga
Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah bandar di dalam syurga daripada cahaya.

24. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh empat
Allah S.W.T akan membuka peluang untuk dua puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.

25. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lima
Allah S.W.T akan mengangkat seksa kubur darinya.

26. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh enam
Allah S.W.T akan mengurniakan pahala empat puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.

27. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh tujuh
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya kemudahan untuk melintasi titian sirat sepantas kilat.

28. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lapan
Allah S.W.T akan menaikkan kedudukannya seribu darjat di akhirat.

29. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh sembilan
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seribu haji yang mabrur.

30. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigapuluh
Allah S.W.T akan memberi penghormatan kepada orang yang bertarawih pada malam terakhir dengan firman-Nya (yang bermaksud): Wahai hambaku!, makanlah segala jenis buah-buahan yang Engkau ingini untuk dimakan di dalam syurga dan mandilah kamu di dalam sungai yang bernama salsabil serta minumlah air dari telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad s.a.w. yang bernama Al-Kautsar.

Monday, September 8, 2008

Kejut anak bersahur










Pemahaman ibadat puasa di kalangan anak-anak bermula dengan inisiatif ibu bapa masing-masing.

Antara lain, mereka perlu didedahkan dengan cerita yang berkaitan tuntutan agama dan kelebihan amalan itu sendiri sejak mereka mencecah usia tujuh tahun.

"Langkah seterusnya adalah motivasi. Bukan diberikan ganjaran wang agar mereka menghabiskan waktu berpuasa, sebaliknya membimbing waktu sahur dan berbuka mereka dengan pilihan diet yang teratur seiring keperluan tubuh," kata Datin Farah Diba Khan, Ketua Pakar Diet, Pusat Perubatan Prince Court, Kuala Lumpur.

Sememangnya, mengejutkan anak-anak supaya bangkit daripada tidur pada awal pagi bukan sesuatu yang mudah. Apatah lagi hendak menyuruh mereka makan pada waktu tersebut.

Walau apa pun caranya untuk membuatkan mereka bergerak dari atas katil ke meja makan, perkara paling utama adalah penyediaan diet yang seimbang.

"Sama seperti apa yang kita inginkan pada waktu berbuka puasa, hidangan sahur juga perlu disertai karbohidrat kompleks dan pilihan protein seperti daging, ayam, ikan atau telur.

"Jika nasi tidak mengundang selera anak-anak untuk bersahur, mungkin ibu bapa boleh menggantikannya dengan spageti atau pasta.

"Itu juga sumber karbohidrat kompleks yang boleh memberi tenaga sepanjang jam-jam berpuasa," ujar beliau yang turut mengesyorkan anak-anak meminum susu atau yogurt.

Sepanjang waktu antara berbuka dengan sahur, kanak-kanak perlu meminum sekurang-kurangnya enam gelas air.

Ini dapat mengelakkan berlakunya masalah nyahhidrat atau pening kepala yang seterusnya memungkinkan puasa mereka terhenti separuh hari.

"Pemberian makanan tambahan seperti multivitamin adalah dibolehkan, tetapi jangan sampai pengambilannya menggantikan makanan harian anak-anak tersebut," jelas Farah yang mencadangkan agar ibu bapa mempelbagaikan jenis hidangan makanan supaya anak-anak lebih bersemangat untuk menjamunya.

Bagaimanapun, makanan yang tinggi kandungan garam seperti telur masin, ikan masin dan beberapa produk dalam tin dinasihatkan agar diambil secara sederhana memandangkan ia boleh membuatkan anak-anak cepat berasa haus.

Menurut pakar diet itu, bangun bersahur mempunyai mesej yang tersendiri. Ia melatih anak-anak untuk menyedari betapa pentingnya bersarapan.

Apabila tiba waktu berbuka, terdapat tanggapan tentang keperluan pengambilan makanan yang manis-manis belaka.

Walaupun masyarakat kita mengaitkan gula sebagai pembekal tenaga segera, bukan bermakna ia perlu diambil secara keterlaluan. Cukuplah dengan kurma dan jus buah.

"Terpulang kepada ibu bapa dan anak-anak itu sendiri sama ada hendak menyambung makan malam selepas sembahyang Maghrib, Isyak dan tarawih.

"Tentang pilihan menu, jangan pula menikmati nasi dan lauk sahaja. Lengkapkan ia dengan hidangan sayur dan buah-buahan," kata Farah.

Menurut beliau, menu lazim sarapan seperti bijirin dengan susu sebenarnya boleh diamalkan untuk waktu bersahur dan juga waktu berbuka. Ia bertindak sebagai alternatif hidangan seperti mana bijirin oat.


Namun bagi hidangan oat yang kaya dengan serat, pengambilan yang banyak boleh mencetuskan masalah angin dan senak perut.

Bertanya tentang kualiti nutrisi makanan di pasar Ramadan, Farah memberitahu, ia boleh didapatkan jika seseorang teliti memilihnya.

Permintaan anak-anak di pasar Ramadan perlu diawasi. Selain mengelakkan pembaziran, ia juga untuk memastikan anak-anak itu mendapat khasiat yang terbaik.

"Terdapat banyak pilihan yang sihat, lazat dan mengenyangkan. Hidangan seperti lontong, rojak dan popia basah antara yang popular kerana kandungan sayur dan buahnya.


"Kita boleh mengesyorkan peniaga-peniaga agar mengasingkan air gula dengan air minuman yang dibungkus," kata beliau yang mengatakan kaedah itu lebih 'adil' bagi mereka yang mementingkan kesihatan.

Ibu bapa selalunya akan menyediakan makanan yang mereka hendak makan, bukan yang dimahukan oleh anak-anak. Mereka mengharapkan apa yang dihidang itu akan dijamah oleh anak-anak. Cara tersebut perlu diperbetulkan.

Keinginan anak-anak juga perlu diambil tahu dan ia mempengaruhi faktor penyediaan di dapur.

Bagi Rosaimi Yusoff, 34, dan Ritzzamoni Rosli, 30, pengalaman mengajar anak-anak mereka yang masih kecil tentang ibadat puasa adalah suatu tanggungjawab.

Dua daripada empat anak mereka iaitu Ros Aqilah Rosli, 8, dan Ros Afiqah Rosli, 7, sudah boleh bertahan lapar dan dahaga hingga tiba waktu berbuka.

"Ini tahun kedua dia (Ros Aqilah) berpuasa. Pada tahun pertama, dia masih cuba menyesuaikan diri. Kadang-kadang puasa 'terhenti' ketika dia terlalu lapar. Hari demi hari dia sudah bermotivasi untuk bertahan lebih lama dan seterusnya berpuasa penuh.

"Lebih-lebih lagi selepas mendapat dorongan persekitaran seperti kawan-kawan sekolah, sepupu, serta adiknya yang mahu cuba berpuasa," kata Ritzzamoni yang turut sibuk menjaga kerenah anak lelakinya, Muhammad Afiq Rosli, 2, dan si bongsu, Ros Aqidah Rosli, 1.

Bagi pasangan yang ditemui di Ampang, Selangor ini, 'kerja' mengambil pesanan sahur pada waktu malam adalah suatu yang biasa.

Selera kedua-dua puteri mereka itu perlu diberi perhatian agar mereka tidak menolak makanan yang dihidangkan ketika sahur.

Selain memasak secara ringkas, sesekali Ritzzamoni akur dengan keinginan anak-anak mereka yang menginginkan makanan segera untuk hidangan sahur.

"Kami tidak menjanjikan ganjaran wang kepada mereka jika dapat menghabiskan puasa. Ini adalah satu perkara yang mereka sendiri memahaminya," ujar Rosaimi.

Bubur Lambuk Percuma dari Masjid Jamek Kampung Baru.

MENJENGAH bulan Ramadan al-Mubarak, antara perkara yang paling diingati khususnya oleh warga kota Kuala Lumpur ialah bubur lambuk percuma dari Masjid Jamek Kampung Baru.

Hujan atau panas, ramai sanggup berbaris panjang semata-mata mendapatkan sebungkus bubur lambuk. Malah bubur lambuk Kampung Baru turut dicari penduduk dari negeri-negeri lain.

Jawapannya semua sama ingin mencuba sendiri keenakan bubur lambuk yang dikatakan tiada tolok bandingan sejak lebih 50 tahun lalu.

Meskipun bubur lambuk mudah didapati di gerai-gerai bazar Ramadan pada harga RM1.50 sebungkus, namun bubur lambuk Kampung Baru tetap menjadi pilihan.

Menurut Pengerusi Masjid Jamek Kampung Baru, Datuk Idris Shaari Mat Aris, resipi asaldicipta oleh seorang yang lebih dikenali dengan nama Said Bank.

Sejak diperkenalkan awal tahun 1950-an, rempah ratus yang digunakan untuk memasak bubur nasi berkuah santan itu dipercayai kekal serupa sehingga kini.

"Mulanya cuma dimasak dalam sebuah periuk kecil untuk dihidangkan kepada para jemaah bertujuan menarik orang dari kawasan sekitar untuk datang," katanya.

Secara tersirat, Said Bank mahu ramai bersolat dan mengimarahkan masjid tersebut. Namun jumlah dimasak itu bertambah dari hari ke hari setiap tahun.

Ia pernah mencecah hingga 20 periuk. Sebelum meninggal dunia, Said Bank menurunkan kepakaran memasak kepada imam masjid ketika itu, Mohd. Tahir Jaafar.

Allahyarham turut mengamanahkan agar bubur lambuk yang dikekalkan sebagai juadah berbuka puasa itu diagihkan secara percuma kepada orang ramai tanpa mengira latar belakang.

"Kepakaran itu diturunkan kepada Monek Aki, Mohd. Abu Bakar dan Amin Hussein Bujang yang juga pakar masak hingga ke hari ini," ujar beliau lagi.

Namun jumlah bubur yang dimasak masih dikekalkan kepada 12 periuk sehari.

Keenakan bubur lambuk sama kerana penggunaan resipi turun-temurun. Selain rempah ratus asli, daging tetel juga digunakan sebagai bahan asas.

Tambah Amin Hussein yang juga tukang masak khas, selain menurunkan kepakaran kepada pelapis baru, pihaknya tidak lokek berkongsi resipi terutama yang berhasrat bersedekah.

Pihaknya menggunakan sejumlah 14 tenaga kerja selain tiga tukang masak khas dan kerja penyediaan bahan bermula seawal pukul 9.30 pagi untuk dimasak serentak selama tiga jam.

"Kerja pembungkusan dilakukan sebaik sahaja masak dan habis diagihkan dalam masa setengah jam bermula pukul 3 petang," katanya.

Sebanyak RM90,000 sumbangan orang ramai diperlukan untuk membuat bubur lambuk sepanjang Ramadan.

Kesemua wang tersebut adalah sumbangan ikhlas daripada orang ramai tanpa melibatkan wang tertentu atau peruntukan khas daripada dana masjid itu sendiri.

"Ramai salah faham menyangka bajet datang daripada masjid walhal hakikatnya, kos bubur bergantung semata-mata sumbangan orang ramai," jelas Idris Shaari.

Justeru sifat bubur ini yang diberi secara percuma dan ikhlas kerana Allah Taala menjadikan juadah ringkas ini amat istimewa sehingga orang sanggup bersusah-payah datang.

Rahsia lain ialah tukang masak tidak mengurang kuantiti bahan mentah walaupun harganya naik.

"Bahan utama selain beras, daging mesti cukup dan daging 'tetel' iaitu bahagian yang masih ada lemak untuk lebih berperisa, udang kering, minyak sapi dan rempah ratus," katanya.



Setiap periuk itu dianggarkan boleh dinikmati oleh lebih kurang 450 orang. Ini bermakna setiap hari, hampir 5,000 orang menikmati keenakan bubur lambuk Kampung Baru.

Jika benar, ini bererti lebih 7.5 juta orang pernah merasai kesedapan bubur itu sejak negara merdeka daripada penjajahan.

EFFECTS OF COLD WATER



For those who like to drink cold water, this article is applicable to you. It is nice to have a cup of cold drink after a meal. However, the cold water will solidify the oily stuff that you have just consumed. It will slow down the digestion. Once this "sludge" reacts with the acid, it will break down and be absorbed by the intestine faster than the solid food. It will line the intestine.

Very soon, this will turn into fats and lead to cancer. It is best to drink hot soup or warm water after a meal.

A serious note about heart attacks - You should know that not every heart attack symptom is going to be the left arm hurting. Be aware of intense pain in the jaw line.

You may never have the first chest pain during the course of a heart attack. Nausea and intense sweating are also common symptoms. 60% of people who have a heart attack while they are asleep do not wake up. Pain in the jaw can wake you from a sound sleep. Let's be careful and be aware. The more we know the better chance we could survive.

A cardiologist says if everyone who reads this message sends it to 10 people, you can be sure that we'll save at least one life. Read this & Send the link to a friend. It could save a life. So, please be a true friend and send this article to all your friends

Friday, September 5, 2008

THIS IS CALLED DEDICATION TOWARDS WORK

Pengalaman Ustaz Haron Din Masuk Dalam Kaabah



"Pengalaman Ustaz Haron Din Masuk Dalam Kaabah
(Kuliah Subuh di Mekah pada 18 April 2005)

Saya pernah tawaf di Baitullah seorang diri. Pelik tetapi benar. Waktu itu iaitu empat tahun sudah (2001) saya datang ke Mekah, Allah Taala lah yang mengaturkannya, saya dapat peluang untuk masuk ke dalam Kaabah. Sebab saya datang atas tetamu tokeh yang membuat dan membersihkan Masjidil Haram.

Pagi itu saya datang awal. Pengawal keselamatan baru memagar keliling Kaabah dan saya dapat masuk ke dalam pagar itu sebab saya ada Pass VIP. Ketika itu tetamu-tetamu lain tak sampai lagi. Ketika itu lah saya tawaf seorang diri di hadapan Kaabah. Lepas saya habis tawaf baru tetamu-tetamu lain sampai. Ketika itulah saya nampak Hajarul Aswad seterang-seterangnya, ia tidak lagi hitam tetapi sudah kemerah-kemerahan.

Bila pintu Kaabah di buka saya orang yang ke tiga masuk ke dalam. Pertama pembuka pintu Kaabah iaitu daripada Bani Syaibah.

Pembuka pintu itu sudah tua, dia melatih anaknya yang berumur lebih kurang empat tahun untuk membuka pintu Kaabah itu.

Sejarah pintu Kaabah itu, kalau orang yang lain tidak boleh buka. Dia hanya boleh di buka oleh pemegang kunci itu sahaja dari keturunan Bani Syaibah. Bila Nabi meninggalkan Mekah kerana berhijrah ke Madinah, Mekah di kuasai oleh Bani Syaibah. Bani Syaibah ini adalah keturunan yang di amanahkan untuk memegang kunci kaabah sejak turun temurun.

Bila nabi balik semula ke Mekah dalam tahun 7 hijiriah, berlaku peperangan pembukaan Mekah, nabi menang dan orang Islam berkuasa ke atas Mekah. Nabi menghantar Sayidina Ali untuk mengambil kunci pintu Kaabah daripada Bani Syaibah. Sayidina Ali pergi ke Bani Syaibah dan rampas kunci tersebut. Bani Syaibah serahkan kunci kepada Sayidina Ali tetapi bila pintu Kaabah nak di buka tak boleh. Sekejap sahaja datang Jibrail kepada Nabi membawa wahyu dari Allah. Al-Quran (An-Nisaa’:58)


Mahfumnya “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya”

Nabi bagi balik kunci itu kepada Bani Syaibah, walaupun ketika itu Bani Syaibah belum Islam lagi. Rupa-rupanya bila bagi balik, Bani Syaibah kata mesti dia seorang nabi. Kalau dia bukan seorang nabi pasti dia gila kuasa kerana memegang kunci ini adalah satu penghormatan turun temurun. Bila kunci ini dipulangkan balik, ketua Bani Syaibah terbuka hatinya memeluk Islam kemudian semua pengikutnya memeluk Islam sehingga hari ini.

Budak kecil tadi dibawa tangannya untuk pegang kunci oleh bapanya kemudian di buka dan di tolak pintu itu. Saya lihat di depan saya. Berapa besar pintu itu? Berapa tebalnya? Pintu itu dibuat dari Solid Gold beratnya 8 tan. Dia tolak senang sahaja, kemudian kami masuk.

Mula-mula sekali saya pergi sembahyang di satu ruang belakang pintu Kaabah yang menghadap ke arah Hajaral Aswad (dari dalam) iaitu di bahagian Multazam. Selama sejam saya berada di dalam Kaabah itu.

Di dalam Kaabah itu masih ada lampu yang digunakan pada zaman nabi dahulu. Zaman Kerajaan Umaiyyah ditukar lampu lain seterusnya zaman Kerajaan Abasiyah juga tukar lampu. Apabila lampu di tukar, lampu yang lama di simpan di dalam Kaabah. Berpuluh-puluh atau mungkin beratus-ratus lampu lama ada disimpan di dalam itu.

Sedikit Kisah Remaja Melayu Murtad

"Nauzubillah... jauhkan lah anak dan cucu kita dari golongan kafir seperti ini... amin...

Muslimin dan muslimat....................,
Sebarkanlah walau sepotong ayat.

Cara untuk masuk Kristian, mereka perlu gambar 2 keping dan duit setem $7.00 pergi ke mahkamah di Selangor, Kedah,Kuala Lumpur angkat sumpah. Nama dalam kad pengenalan tidak ditukar (sukar nak dikesan) Beliau beri penerangan kepada

1. Polis Bukit Aman
2. Pusat Islam (untuk menyedarkan umat Islam) Bila dibaca kitab tidak akan terpengaruh dengan Kristian ini.

Seorang bekas paderi Abd Ra! hman Yaakob (Pengarah Anti Dadah, Batu Gajah) pernah menjadi paderi selama 23 tahun.En Abd Rahman adalah berdakwah di dalam bahasa Inggeris. Beliau sebagai paderi dikenakan 4 syarat:
1. Tidak boleh hisap rokok,
2. Tidak boleh minum arak,
3. Tidak boleh makan benda-benda berdarah,
4. Tidak boleh kahwin.

Holy water dibawa dari Indonesia (Ketua paderi Indonesia) bapak Bruto yang menyediakan air ini. Percetakan buku-buku Kristian di Cheras telah disiasat dan mereka ada lesen. Ketua paderi Kamaruddin Hj Ahmad Dalam pada berdakwah Kristian sebanyak 3 negeri tak boleh dimasuk Kristian iaitu Kelantan, Kedah dan Terengganu, mereka pernah dipukul hingga patah tangan.

PENGUMUMAN

HARAP DISAMPAIKAN KPD ORANG ISLAM KITA Sabda Rasulullah SAW: "Sebarkanlah walau satu ayat pun. Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhn! ya ia telah mendapat kemenangan yang besar."

Mengikut rekod Jabatan Agama Islam, Selangor merupakan kawasan yg paling ramai mempunyai penduduk Melayu Islam yg bertukar agama, bukan sahaja kepada Kristian, tetapi juga kepada agama lain seperti Hindu. Keduanya, kawasan Kuala Lumpur dan diikuti dengan Pulau Pinang. Sejumlah kecil kes murtad juga terdapat di negeri-negeri lain. Yang menyedihkan, terdapat banyak kes-kes terbaru yg membabitkan remaja belasan tahun. Pada minggu lepas, Jabatan Agama Islam telah berjaya menarik balik seorang remaja perempuan berusia 15 tahun yg bersekolah di sebuah sekolah di Puchong. Remaja ini telah menukar agama dan dilarikan untuk dikahwinkan dgn seorg yg berlainan agama. Di sebuah sekolah menengah di Pandan Jaya, 2 org remaja perempuan juga berjaya diselamatkan dari terus hanyut. Mengikut maklumat yg diterima dari 2 remaja ini, mereka selalu dibawa ke sebuah gereja (letaknya di tepi highway ! Cheras); diajar dan diKristiankan oleh dua orang paderi wanita berbangsa Melayu. Sisters tersebut masih berada di gereja tersebut. Remaja-remaja tersebut diatas sekarang berada di Ulu Yam untuk pemulihan akidah. Kalau kita semua boleh recall, pada beberapa tahun lepas, terdapat seorg paderi Melayu yg bernama Jamaluddin telah memurtadkan ramai Melayu di sebuah gereja di Bukit Gasing. Sekarang ini beliau telah kembali ke Malaysia setelah beberapa tahun berada di luar negara; dan dinaikkan pangkat menjadi seorang Bishop dan berjanji akan mengKristiankan lebih ramai warga Melayu di sini.

Terdapat satu kes; recently; dimana seorang anak Tan Sri telah melahirkan seorg bayi di sebuah hospital di Penang. Para petugas di hospital tersebut membuat laporan kepada Jabatan Agama Islam setelah mencurigai sesuatu yg tidak kena sedang berlaku. Wanita tersebut hanya didatangi oleh sekumpulan yg pastinya bukan Islam. Malah wanita tersebut ingin ! menamakan bayi tersebut (dilihat dari borang pendaftaran kelahiran) dgn nama yg jelas bukan nama seorg penganut Islam. Jabatan Agama Islan dgn kerjasama Perkim telah berjaya membawa 'lari' wanita & bayi tersebut ke Selangor; dan ditempatkan buat masa ini di sebuah rumah kampung bersama-sama sebuah keluarga Islam. Walau bagaimanapun, keluarga ini sering didatangi dan dikacau oleh si'claimant' wanita tersebut. Wanita tersebut juga sedang dipulihkan.

Di Kedah yg suatu ketika dahulu sibuk dengan Black Metal , kini terdapat kumpulan baru yg menamakan diri mereka J.I.T. @ Jgn Ikut Tuhan. Mereka juga terdiri dari remaja-remaja Melayu (lelaki & perempuan) dan telah menolak kepercayaan kepada Allah. Cara mereka men'declare'kan diri mereka free-thinker adalah dengan cara masing-masing mencuri sebuah Al-Quran. Kemudian mereka akan mengadakan upacara yg berasingan. Remaja lelaki akan menghidupkan unggun api dan akan mengelilingi! unggun tersebut sambil mengoyak-ngoyakkan helaian al-quran dan dibakar. Mereka juga memasukkan titisan darah mereka kedalam gelas yg telah bercampur dgn darah kambing kalau tak silap). Kemudian minum. Manakala kumpulan perempuan pula, modus operandi utk mengesahkan mereka bukan lagi Islam, ada sedikit kelainan. Remaja perempuan ini akan berbogel sambil mengoyak-ngoyakkan al-quran tersebut dan ditaburkan. Bagi menghina agama suci kita ini, mereka melakukan penzinaan dgn senior lelaki mereka di atas helaian yg koyak tersebut. Mengikut kata Zulkifli, Ketua Puteri kumpulan tersebut telah berjaya diselamatkan dan sekarang dalam peringkat pemulihan. Jabatan Agama Islam dgn kerjasama Perkim masih lagi mencari ahli-ahli yg hanyut itu.

Saya ingin juga mengambil kesempatan ini untuk berkongsi pengalaman saya sendiri. Saya pernah mempunyai seorang senior ketika belajar di Terengganu dahulu dan menjadi murtad pada tahun pertengahan 80-an! . Dia boleh dikatakan rapat dgn saya. Seorg anak cikgu yg berasal dari Muar. Seorg pelajar yg pintar & rajin mengaji Al-Quran. Setelah tamat kursus, beliau pernah ditawarkan utk melanjutkan pelajaran ke US atas "Young Lecturer Scheme". Tetapi dihalang oleh ibunya kerana khuatir sesuatu yg tidak baik berlaku. Beliau seorg yg patuh pada perintah org tuanya pun bersetuju. Tidak lama kemudian, kawan saya ini mendpt pekerjaan di sebuah syarikat guaman yg terkenal di Kuala Terengganu. Di sana, bermulalah kisah yg sedih ini. Kawan saya ini telah berkenalan dgn anak tuan punya syarikat guaman ini; sehingga mengheret dia menjadi seorg penganut Kristian. Setelah berkawin di sebuah gereja di Kuala Terengganu, beliau pernah dtg mencari saya; dan terakhir yg saya tahu, dia sudah mempunyai seorang anak perempuan dan menjadi seorg penganut Kristian yg setia; rajin ke gereja dan menghayati Bible .

Tujuan saya bukan utk mengaibkan dia, t! etapi untuk kita jadikan sempadan. Kisah Aisyah Bukhari dan kawan saya ini mempunyai persamaan; good religious foundation but got carried away. Missionary agama lain sungguh kuat dari segi bantuan kewangan; sebab itu ia semakin menular sekarang. Dulu, mereka menggunakan issionary mereka dgn cara berbuat baik, mengambil hati, bercinta dan berkahwin. Sekarang, golongan pelajar Islam pula yg dijadikan mangsa; kurang pasti cara mereka tackle. Pinta penceramah semalam, agar dapat kita sama-sama mengambil ikhtibar dan melakukan sesuatu yg terbaik untuk masa depan generasi Islam di Malaysia ini. Bagi yg mampu atau yg sudi menghulurkan sedekah; salurkan niat murni kepada PERKIM atau pihak yg berkenaan kerana bantuan yg diterima tidak mencukupi. Dgn caruh dgn adanya sumber kewangan yg kukuh.

P/S:Tolonglah 'forward'kan massage ini kepada sahabat-sahabat kita. Tolonglah hindarkan anak-anak Melayu ISLAM kita daripada termakan racun dakyah kritianisasi ini, di samping kita juga perlu menjaga diri kita sendiri.INSYA-ALLAH setiap usaha yang murni kerana ALLAH, akan diberkati!

INI ADALAH HANYA SEBAHAGIAN DARI KISAH REMAJA MELAYU KITA YANG MURTAD....TERDAPAT RAMAI LAGI YANG SUDAH TERPESONG AKIDAH MEREKA........Sekarang saya mintak kawan² semua tolong fowardkan massage ni pada seberapa ramai saudara² seagama kita semoga ia menjadi ikhtibar & peringatan... untuk manfaat bersama.

Hikmah Sahur

Meneladani Shaum Rasulullah
Oleh: Syaikh Salim bin Ied Al Hilali dan Syaikh Ali Hasan Ali Abdul Hamid

1. Hikmah Sahur
Allah telah mewajibkan kita semua berpuasa sebagaimana Ia telah mewajibkan kepada orang2 sebelum kita dari kalangan Ahlul Kitab, seperti dalam firmanNya:
"Hai orang2 yang beriman, diwajibkan atas kamu sekalian berpuasa sebagaimana diwajibkan atas oarng2 sebelum kamu, agar kamu bertakwa." [Al Baqarah: 183]

Pada awalnya, hukum puasa adalah sama dengan apa yang ditetapkan bagi Ahlul kitab, yaitu tidal makan, minum, dan berhubungan badan setelah tidur (diwaktu malam). Artinya jika salah seorang diantara mereka tidur, maka dia tidak makan sampai malam berikutnya.

Dan setelah di nasakh, Rasulullah Shalallahu'alaihi wa sallam memerintahkan untuk sahur sebagai upaya untuk membedakan antara puasa kita dgn puasa Ahlul Kitab.
Dari Amr' bin al 'Ash Radhiallahu'anhu, Rasulullah Shalallahu'alaihi wa sallam bersabda: "Perbedaan antara puasa kita dengan puasa Ahlul kitab terletak pada makan sahur." [1]

2. Keutamaan Sahur- Sahur adalah berkah
Dari Salman Radhiallahu'anhu, Rasulullah Shalallahu'alaihi wa sallam bersabda: "Berkah itu terdapat pada 3 hal, jama'ah, sayur, dan makan sahur." [2]

Dari Abu Hurairah Radhiallahu'anhu, Rasulullah Shalallahu'alaihi wa sallam bersabda: "Sesungguhnya Allah telah memberikan berkah melalui sahur dan takaran." [3]

Dari 'Abdullah bin Harits, dari seorang shahabat Nabi Shalallahu'alaihi wa sallam, dia bercerita: "Aku pernah masuk menemui Nabi Shalallahu'alaihi wa sallam, sedang beliau tengah sahur seraya berucap: 'Sesungguhnya sahur itu berkah yang diberikan oleh Allah kepada kalian, karenannya janganlah kalian meninggalkannya.' " [4]

Rasulullah menyebut sahur sebagai al ghadaa' al mubaarak (makanan penuh berkah), sebagaimana disebutkan dalam dua hadist al 'irbadh bin Sariyah dan Abu Darda' Radhiallahu'anhumaa: "Mari makan al gadhaa' al mubaarak (makanan penuh berkah) yakni sahur." [5]

- Allah dan para malaikatNya bershalawat kpd org2 yg mkn sahur
Berkah sahur yang paling agung adalah bahwa Allah Subhanahu wa Ta'ala telah melimpahkan ampunan kepada org2 yang makan sahur serta menuangkan rahmatNya kpd mereka. Malaikat juga memohonkan ampunan bagi mereka seraya berdo'a agar Dia memberikan maaf kepada mereka, agar mereka termasuk org2 yang dibebaskan dari api neraka.

Dari Abu Sa'id Al Kudri Radhiallahu'anhu, Rasulullah Shalallahu'alaihi wa sallam bersabda: "Sahur adalah makanan penuh berkah. Oleh karena itu janganlah kalian meninggalkannya sekalipun salah seorang dari kalian hanya minum seteguk air karena sesungguhnya Allah dan para malaikatNya bershalawat kepada org2 yang makan sahur." [6]

Sebaik2 mkn sahur oarng mukmin adalah kurma, Rasulullah Shalallahu'alaihi wa sallam bersabda: "Sebaik2 makan sahur oarng mukmin adalah kurma." [7]

3. Mengakhirkan waktu sahur
Dari Anas Radhiallahu'anhu, dari Zaid bin Tsabit Radhiallahu'anhu, bahwasannya ia pernah berkata: "Kami pernah makan sahur bersama Rasulullah Shalallahu'alaihi wa sallam. Setelah itu beliau langsung berangkat shalat." Kutanyakan: "Berapa lama jarak antara adzan dan sahur?", dia menjawab: "Kira2 sama seperti bacaan 50 ayat." [8]

4. Hukum sahur
Rasulullah Shalallahu'alaihi wa sallam bersabda: "Barang siapa hendak berpuasa, maka hendaklah ia makan sahur dengan sasuatu." [9]

Beliau juga bersabda: "Makan sahurlah kalian, karena sesungguhnya pada sahur itu terdapat berkah." [10]

Rasulullah Shalallahu'alaihi wa sallam juga melarang untuk meninggalkannya seperti telah disebutkan pada hadist diatas [6].

Sehingga dapat di rangkum bahwa perintah makan sahur dari Rasulullah Shalallahu'alaihi wa sallam ini bersifat penekanan sekaligus anjuran, dilihat dari 3 sisi:
- Hal tsb memang diperintahkan
- Sahur sbg syi'ar puasa kaum Muslimin sekaligus sebagai pembeda puasa mereka dgn puasa pemeluk agama lain
- Larangan untuk meninggalkannya

[1] HR Muslim no. 1096
[2] HR At Tabrani, sanad hadist ini hasan
[3] HR Asy Syirazi, hadist ini hasan
[4] HR An Nasa'i, sanadnya sahih
[5] HR Ahmad, Abu Dawud, dan An Nasa'i, sanadnya shahih
[6]
[7] HR Abu Dawud, Ibnu Majah, An Nasa'i, sanadnya sahih
[8] HR Bukhori dan Muslim
[9] HR Ibnu Abi Syaibah, Ahmad, Abu Ya'la, dan Al Bazzar
[10] HR Bukhori dan Muslim

http://al-futhuhat.blogspot.com

Bubur RM7, mertabak kecil RM3. Harga solat??

Consumer Complains Paying RM7 For A Bowl Of Rice Porridge GUA MUSANG, Sept 4 (Bernama)

A consumer complained of having to pay RM7 for a bowl of rice porridge with some dried fish, bean sprouts and kangkung (a kind of leafy vegetable) at a food shop here. "Even the 'nasi beriani gam' with mutton in Kuala Lumpur is only RM6.90."

Abdullah Sani, an employee in a private sector, told Bernama Thursday. Normally, a bowl of rice porridge with some dried fish and vegetables is only RM2.50. Abdullah said he went to the shop to break his fast on Monday during a trip home to Kota Baharu from Kuala Lumpur.

Domestic Trade and Consumer Affairs Ministry's director in Kelantan, Halim Abdul Rahman, said the office would check on the matter and, if the allegation was true, would advise the trader. He also advised consumers against patronising food outlets which did not display prices.

-- BERNAMA


Kalau di atas cerita pasal bubur, di sini pulak pasal sekeping murtabak sebesar tapak tangan. Harganya RM3. Kecil dan nipis. Rupanya lebih kurang macam roti telor. Mertabak nie dijual di pasar ramadhan kelana jaya.

Di bulan ramadhan yang mulia ini, ramai yang berniaga terutama sekali juadah makanan untuk berbuka puasa. Tetapi, sudah menjadi satu trend di mana, harga juadah meningkat melambung sekali. Kerana apa? Adakah untuk hendak mengaut untung lumayan dalam bulan ramadhan supaya boleh beraya dengan sakannya? Atau adakah tujuan hendak polon keuntungan seberapa yang boleh walaupun lauk pauk atau kuih muih tidak sehebat harganya? Apa guna kita berpuasa tetapi melayan nafsu rohani dan menjual dengan harga yang tidak berpatutan.

Ada peniaga-peniaga yang asyik dan lalai dengan jualan mereka sehingga solat tidak ditunaikan di kala sibuk menyediakan persiapan untuk di jual. Peniaga-peniaga sudah mula mengambil tempat mereka seawal waktu zohor sehinggalah azan berkumandang tanda waktu berbuka. Walhal mesjid hanya sejengkal dari tapak perniagaan mereka. Mereka masih sibuk di tapak-tapak perniagaan mereka.

Di kala segolongan orang-orang islam menunaikan solat di mesjid-mesjid atau di surau-surau, sebahagian peniaga-peniaga islam asyik sibuk mengumpul wang untuk beraya.

Sejauh mana wang ringgit boleh membawa kita jika amalan-amalan fardhu lagi wajib diabaikan? Di bulan yang mulia ini, sepatutnya umat islam lebih mencari nilai untuk dibekalkan ke akhirat daripada asyik dengan jualan-jualan yang tinggi melambung harganya. Ini sudah tentu merugikan peluang untuk mengaut pahala dan akhirnya menambahkan dosa-dosa percuma.

Kita masih belum terlewat untuk menjauhkan segala tabiat buruk dan berperang dengan nafsu jahat kita agar dapat manfaat di bulan yang mulia ini.