Tuesday, September 16, 2008

Nuzul Quran



Kira-kira 1398 tahun yang lepas, turunnya wahyu kepada Nabi Muhammad S.A.W. pada tanggal 6 Ogos, 610. Ianya bersamaan dengan 17 Ramadhan, tahun ke-41 keputeraaan Baginda Nabi Muhammad SAW. Al Quran diturunkan pada malam jumaat di Gua Hira. Inilah ayat pertama yang diturunkan kemudian berperingkat-peringkat sehinggalah terkumpulnya 6,666 ayat dalam Al Quran.

"Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhan mu yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhan mu Yang Maha Pemurah, -Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, -Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.” (Surah Al-‘Alaq:1-5)


Al-Quran diturunkan di Gua Hira (gambar). Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia. Segala isi kandungan Al-Quran adalah benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi. Al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil. Al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan. Sejauh mana kita mengambil peringatan yang sedia ada.

Sesudah 1398 tahun diturunkan Al Quran, kini hakikatnya keadaan umat Islam di seluruh dunia berada dalam keadaan yang tertekan baik dari segi ekonomi, politik mahu pun kehidupan sosial. Entah mengapa jadi begini. Di mana silapnya? Sedangkan sudah pun diperjelaskan dalam 6,666 ayat Al-Quran tentang apa yang baik dan apa yang tidak.

Namun manusia masih mahu memilih caranya yang tersendiri. Biarpun kebenaran terpancul di depan mata, mereka masih lagi mempercayai sesuatu yang tidak pasti. Lebih buruk lagi kepalsuan sudah dipegang menjadi satu kepercayaan. Umat Islam berpecah dan terus berpecah. Biarpun tentang isu agama (bacaan ayat Al-Quran diminta diperlahankan), ada lagi yang tidak mahu bersatu. Mengapa sampai jadi sebegini?

No comments: