Wednesday, May 20, 2009


> Cancer Update from Johns Hopkins :
> 1. Every person has cancer cells in the body. These cancer
> cells do not show up in the standard tests until they have
> multiplied to a few billion. When doctors tell cancer
> patients that there are no more cancer cells in their bodies
> after treatment, it just means the tests are unable to
> detect the cancer cells because they have not reached the
> detectable size.
> 2. Cancer cells occur between 6 to more than 10 times in a
> person's lifetime.
> 3. When the person's immune system is strong the cancer
> cells will be destroyed and prevented from multiplying and
> forming tumours.
> 4. When a person has cancer it indicates the person has
> multiple nutritional deficiencies. These could be due to
> genetic, environmental, food and lifestyle factors.
> 5. To overcome the multiple nutritional deficiencies,
> changing diet and including supplements will strengthen the
> immune system.
> 6. Chemotherapy involves poisoning the rapidly-growing
> cancer cells and also destroys rapidly-growing healthy cells
> in the bone marrow, gastro-intestinal tract etc, and can
> cause organ damage, like liver, kidneys, heart, lungs etc.
> 7. Radiation while destroying cancer cells also burns,
> scars and damages healthy cells, tissues and organs.
> 8. Initial treatment with chemotherapy and radiation will
> often reduce tumor size. However prolonged use of
> chemotherapy and radiation do not result in more tumor
> destruction.
> 9. When the body has too much toxic burden from
> chemotherapy and radiation the immune system is either
> compromised or destroyed, hence the person can succumb to
> various kinds of infections and complications.
> 10. Chemotherapy and radiation can cause cancer cells to
> mutate and become resistant and difficult to destroy.
> Surgery can also cause cancer cells to spread to other
> sites.
> 11. An effective way to battle cancer is to starve the
> cancer cells by not feeding it with the foods it needs to
> multiply.
> a. Sugar is a cancer-feeder. By cutting off sugar it cuts
> off one important food supply to the cancer cells. Sugar
> substitutes like NutraSweet, Equal,Spoonful etc are made
> with Aspartame and it is harmful. A better natural
> substitute would be Manuka honey or molasses but only in
> very small amounts. Table salt has a chemical added to make
> it white in colour. Better alternative is Bragg's aminos
> or sea salt.
> b. Milk causes the body to produce mucus, especially in the
> gastro-intes tina l tract. Cancer feeds on mucus. By cutting
> off milk and substituting with unsweetened soya milk, cancer
> cells are being starved.
> c. Cancer cells thrive in an acid environment. A meat-based
> diet is acidic and it is best to eat fish, and a little
> chicken rather than beef or pork. Meat also contains
> livestock antibiotics, growth hormones and parasites, which
> are all harmful, especially to people with cancer.
> d. A diet made of 80% fresh vegetables and juice, whole
> grains, seeds, nuts and a little fruits help put the body
> into an alkaline environment. About 20% can be from cooked
> food including beans. Fresh vegetable juices provide live
> enzymes that are easily absorbed and reach down to cellular
> levels within 15 minutes to no urish and enhance growth of
> healthy cells. To obtain live enzymes for building healthy
> cells try and drink fresh vegetable juice (most vegetables
> including bean sprouts) and eat some raw vegetables 2 or 3
> times a day. Enzymes are destroyed at temperatures of 104
> degrees F (40 degrees C).
> e. Avoid coffee, tea, and chocolate, which have high
> caffeine. Green tea is a better alternative and has
> cancer-fighting properties.Water-best to drink purified
> water, or filtered, to avoid known toxins and heavy metals
> in tap water. Distilled water is acidic, avoid it.
> 12. Meat protein is difficult to digest and requires a lot
> of digestive enzymes. Undigested meat remaining in the
> intestines become putrified and leads to more toxic buildup.
> 13. Cancer cell walls have a tough protein covering. By
> refraining from or eating less meat it frees more enzymes to
> attack the protein walls of cancer cells and allows the
> body's killer cells to destroy the cancer cells.
> 14. Some supplements build up the immune system (IP6,
> Flor-ssence, Essiac, anti-oxidants, vitamins, minerals, EFAs
> etc.) to enable the body's own killer cells to destroy
> cancer cells. Other supplements like vitamin E are known to
> cause apoptosis, or programmed cell death, the body's
> normal method of disposing of damaged, unwanted, or unneeded
> cells.
> 15. Cancer is a disease of the mind, body, and spirit. A
> proactive and positive spirit will help the cancer warrior
> be a survivor. Anger, unforgiveness and bitterness put the
> body into a stressful and acidic environment. Learn to have
> a loving and forgiving spirit. Learn to relax and enjoy
> life.
> 16. Cancer cells cannot thrive in an oxygenated
> environment. Exercising daily, and deep breathing help to
> get more oxygen down to the cellular level. Oxygen therapy
> is another means employed to destroy cancer cells.
> This is an article that should be sent to anyone important
> in your life.
> I just did

Lady Finger for Diabetes

Last month in one of TV program I learnt of a treatment of Sugar
(Diabetes). Since I am diabetic, I tried it and it was very useful and my
Sugar is in control now. In fact I have already reduced my medicine.

Take two pieces of Lady Finger (Bhindi) and remove/cut both ends of each
piece. Also put a small cut in the middle and put these two pieces in
glass of water. Cover the glass and keep it at room temperature during
night. Early morning, before breakfast simply remove two pieces of lady
finger (bhindi) from the glass and drink that water.

Keep doing it on daily basis.

Within two weeks, you will see remarkable results in reduction of your

My sister has got rid of her diabetes. She was on Insulin for a few
years, but after taking the lady fingers every morning for a few months,
she has stopped Insulin but continues to take the lady fingers every
day. But she chops the lady fingers into fine pieces in the night, adds
the water and drinks it all up the next morning. Please. try it as it
will not do you any harm even if it does not do much good to you, but U
have to keep taking it for a few months before U see results, as most
cases might be chronic.

Note: This is a mail which I have received from a friend and do not know any one who has tried the following remedy. Though you will learn, it is not harmful,

14 Perkara Yang Sunat Dilakukan Pada Hari Asyura

14 Perkara Yang Sunat Dilakukan Pada Hari Asyura
(10 Muharram, bersamaan Rabu, 07 JAN 2009)

1. Melapangkan masa / belanja anak , suami & isteri2
fadhilat - Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.
2. Memuliakan fakir miskin
fadhilat - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.
3. Menahan marah
fadhilat - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang ridha.
4. Menunjukkan orang sesat
fadhilat - Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya.
5. Menyapu / mengusap kepala anak yatim
fadhilat - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang di sapunya.
6. Bersedekah
fadhilat - Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tak berhenti-henti dari
kecil sehingga ia mati. Diberi pahala seperti bersedekah kepada semua fakir miskin di dunia ini.
7. Memelihara kehormatan diri
fadhilat - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.
8. Mandi Sunat
fadhilat - Tidak sakit (sakit berat)pada tahun itu
lafaz niat : 'Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala'
9. Bercelak
fadhilat - tidak akan sakit mata pada tahun itu.
10. Membaca Qulhuwallah hingga akhir seribu kali
fadhilat - Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah diakhirat nanti.
11. Sembahyang sunat empat rakaat
fadhilat - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya.
lafaz niat : 'Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala'
Pada rakaat pertama dan kedua selepas fatihah di baca Qulhuwallah sebelas kali.
12. Membaca
'hasbiyallahhu wani'mal wakil wa ni'mal maula wa ni'mannasiiru'
fadhilat - Tidak mati pada tahun ini .
13. Menjamu orang berbuka puasa
fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.
14. Puasa
Niat - 'Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala'
fadhilat - Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.

Semoga Bermanfaat Dan Dapat Dipanjangkan Kepada Yang Lain-Lain.

TESCO Jewish Supermarket

TESCO => Jewish Supermarket
> Sekitar tahun 2000 akhbar The London Jewish News
> ( diedarkan secara percuma di
> kesemua cawangan Tesco di seluruh England .
> Ini ialah akhbar Yahudi yang memberikan sokongan secara terbuka untuk
> regim ganas Zionis di Israel.
> Pengasasnya ialah Sir Jack Cohen berasal dari keluarga Yahudi yang kaya
> raya. Nama pasaraya Tesco diambli daripada nama isterinya Tessa Cohen.
> Disamping mempromosi produk Israel di rangkaian pasarayanya di seluruh
> dunia, mereka juga telah membuat perjanjian perniagaan dengan syarikat
> perisian Israel yang berjumlah jutaan dollar.
> Jack Cohen lahir pada 6 Oktober 1898 dan meninggal dunia pada 24 Mac
> 1979 dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Yahudi Willesden, London ,
> England .
> Anda boleh sahkan maklumat ini dengan hanya membuat "search" di internet
> dengan menaip "Tesco Jewish" dan anda akan dapat pelbagai laman web
> Yahudi yang dikaitkan dengan Tesco.
> Keputusan ditangan anda sekiranya anda mahu menyokong Yahudi dengan
> mempertingkatkan ekonomi mereka apabila anda membeli belah di Tesco.


Nabi saw bersabda dalam sebuah hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Muslim dan al-Tirmidhi bermaksud: " Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah akan berlaku peperangan di antara orang Islam dan Yahudi, maka pada waktu itu (tentera) Yahudi akan dibunuh oleh (tentera) Islam, sehingga apabila orang Yahudi berselindung di sebalik batu dan pokok, lalu batu dan pokok itu akan bersuara dengan katanya: 'wahai muslim, wahai hamba Allah, di belakangku ini ada Yahudi, marilah bunuhnya', kecuali POKOK GHARQAD (yang tidak bersuara), kerana sesungguhnya ia merupakan pokok Yahudi ".

Hadis ini menceritakan tentang peristiwa akhir zaman iaitu waktu hampir kiamat. Pada waktu ini tentera Yahudi yang dipimpin oleh Dajjal akan berperang dengan orang Islam. Dalam peperangan ini, orang Islam akan dapat membunuh dan menewaskan orang Yahudi sehinggakan apabila mereka berselindung di sebalik mana-mana batu dan pokok untuk menyelamatkan diri, maka dengan izin Allah pokok dan batu akan memberitahu tentera Islam tentang Yahudi yang berlindung di sebaliknya. Akan tetapi satu pohon yang tetap berdiam diri dan akan bersekongkol dengan Yahudi iaitu pohon yang bernama Gharqad.

Saya telah dimaklumkan bahawa orang Yahudi pada waktu ini sedang giat menanam pokok Gharqad secara berleluasa di Negara Haram Israel sebagai suatu persediaan menghadapi tentera Islam pada akhir zaman. Ini juga bermakna bahawa orang Yahudi sebenarnya memang tahu dan sedar tentang kebenaran Islam dan kebenaran hadis nabi saw....*****a keegoaan dan sikap bongkak mereka menyebabkan mereka tidak menerima ajaran Islam, sebaliknya terus berusaha memerangi umat Islam dari semasa ke semasa.

Ramai juga yang bertanya tentang bagaimanakah pokok Gharqad. Ada yang menyatakan bahawa ia pokok Krismas, dan ada pula yang menyatakan bahawa ia pokok ru, pokok kaktus dan sebagainya. Moga gambar pokok Gharqad yang dipapar di atas dapat menyelesaikan kekeliruan tentang gambaran pokok Gharqad. Dan yang pastinya pokok Gharqad tidak sesuai dengan iklim di Malaysia dan ia tidak tumbuh di tempat kita. Wallahu'alam.

Apa khabar tuan haji?

Azizi Hj Abdullah, Azmi Abd Hamid, Mohd Ridzuan Mohamad dan Zarinah Osman
Wed | Jan 21, 09 | 3:35:46 am MYT

Dari seramai 26,000 jemaah haji tahun lalu, iaitu 0.1 peratus dari 26 juta rakyat Malaysia yang dibenarkan oleh Arab Saudi mengerjakan haji, pastinya pulang dengan satu kepuasan dan kelegaan kerana rukun kelima sudah pun tertunai.

"Aku puas. Setiap kali aku tawaf, aku dapat kucup Hajar Aswad. Aku tak kira, aku tembi sigung Tok Arab. Mana boleh bagi can," kata seorang lelaki sebaya 40-an, berbadan tegap sasa ketika sebaik-baik saja dipeluk oleh seorang rakannya di rumahnya di Taman X, sekembali dari Makkah.

"Tak banyak. Serban dua puluh helai. Kopiah putih dua puluh. Jubah Duffah lima helai. Minyak wangi Malikussubuh adalah sepuluh kotak. Air zam-zam 10 liter. Hajah aku tu, sempat juga beli paun emas sebesar syiling lima kupang," beritahu Haji Kasa dari Sungai Mas kepada Haji Dahaman yang ke Makkah lima tahun yang lalu.

"Lima kali dah aku ke Makkah, tak macam tahun ni. Tahun ni kedai jualan habis kena runtuh. Hiii, susah orang nak beli-belah. Aku berkelahi dengan Tok Arab yang cuba nak tipu aku. Kalau tak sebab dekat Makam Ibrahim, aku tentu sepak!" Haji Husin yang sudah lima kali ke Makkah bercerita kesamsengannya sewaktu bergeser dengan Arab Badawi ketika tawaf.

Kenduri kesyukuran

Tiga cerita di atas adalah lumrah setiap tahun bagi jemaah haji yang baru pulang. Selalunya ketika membuat kenduri kesyukuran kerana pulang dengan selamat, cerita-cerita begini didedah untuk membuktikan seseorang itu bukan 'jakun sangat' berada di Makkah.

Itu tidak lagi cerita bagaimana mereka bertolak-tolak ketika tawaf, mencium Hajarul Aswad. Tidak bercerita lagi bagaimana marahnya, dengan maki hamun, kerana hanya hilang sepasang kasut di Masjidil Haram dan marahkan kepada pengawal masjid kerana tidur di tingkat atas. Itu tidak dicerita lagi bagaimana berebut tolak-menolak hendak berada di Raudah.

Tak seorang pun yang pulang yang kita dengar bagaimana dia menangis, bermunajat di Arafah atau ketika di Jabal Rahmah memohon kepada Allah agar memberi kemenangan kepada umat Islam yang tertindas di Palestin.

Tak ada seorang pun yang bercerita bagaimana ada satu kegiatan menginfakkan wang ringgit bagi menolong umat Islam yang jadi mangsa kekejaman Zionis. Makkah, bagi mereka, adalah kesempatan yang perlu dilakukan ialah amalan khusus untuk diri sendiri. Hal-hal umat Islam di seluruh dunia dinyahkan begitu saja.

Malah ribuan yang bertalbiah, hanya sekadar bertalbiah untuk mendapat ribuan pahala dan lain-lain amalan khusus dalam bentuk kepentingan peribadi. Tidak ada amalan dalam bentuk kepentingan umat Islam.

Mohon keampunan

Ketika mereka menadah tangan berdoa, kebanyakannya menadah meminta keampunan, kebahagiaan diri dan keluarga. Kalimah Muslimin-Muslimat hanya terucap kerana kalimah itu ada dalam doa. Ia bukan bacaan yang penuh dengan penghayatan. Bagi mereka, biar mereka saja masuk syurga. Pedulikan sangsara dan nasib buruk umat Islam yang lain.

Yang demikian, ketika berada di lapangan terbang Jeddah atau dari Madinah atau ketika tawaf wida', meledaklah apapun berita tentang Palestin, di Gaza atau di Mindanao , mereka tidak peduli. Yang penting air zam-zam mesti sampai ke tanah air untuk diberi kepada jiran-jiran disamping menjadi penawar untuk anak-anak lulus peperiksaan.

Hal-hal di atas bukanlah satu gambaran buruk atau satu sangka buruk. Ia adalah tradisi yang sukar diubah. Haji bagi mereka yang digambarkan di atas adalah ibadah yang sangat penting tetapi penuh dengan kepentingan diri dan peribadi sedangkan falsafah mengerja haji lebih jauh daripada tujuan itu.

Lima kali mengerjakan haji dengan wang yang direngkuh mengumpulnya, mereka tetap beranggapan belanja ke Makkah tetap mendapat berkat Kaabah dan Makam Nabi walaupun di sisinya ada seorang Palestin yang kudung kakinya atau jiran di rumahnya ketandusan wang hendak menghantar anaknya belajar ke Azhar.

Sumbat pisang

Apakah 0.1 peratus jemaah haji kita dari 26 juta rakyat Malaysia yang baru pulang sedar tentang punggung King Saudi disumbat pisang oleh Amerika atau pendapatan berjuta atau berbilion pound hasil dari cukai jemaah haji sedunia, tidak pernah mengalir ke daerah Palestin yang sangsara?

Apa khabar tuan haji?

Ketika soalan ini dilontar, kebanyakannya akan menjawab, baik dan insya-Allah lambaian Kaabah akan berulang, sedang lambaian tangan anak-anak Palestin yang kudung dan kibaran bendera Hamas tidak pernah ada dalam kehangatan udara Makkah ketika itu.

Sesunggunnya ibadah haji memiliki banyak dimensi dan ia sangat mencabar. Ada banyak perkara yang dilupakan dan para tuan guru sering mengabaikan huraian ini kerana kalut dengan doa-doa mustajab di makam Ibrahim.

Apa khabar tuan haji?

Tolak taghut

Sayang pertanyaan ini tidak dijawab oleh agen-agen dan pemimpin yang memiliki pengetahuan agama. Tidak pernah timbul bahawa haji adalah satu perjalanan dalam mematuhi serta kesedaran tindakan keingkaran politik terhadap taghut, penjenayah kemanusiaan dan bendera agama yang dikoyak.

Tidak pernah disedari ketika mengusung air zam-zam atau karpet dari Iran bahawa haji adalah perjuangan berterusan terhadap godaan kebendaan. Tidak ada dua dari sepuluh jemaah kita rasanya yang bertemu dengan jemaah Palestin atau Afghanistan bertanya khabar berapa batang tubuh yang telah direbahkan oleh Amerika di Afghanistan, di Iraq atau kebuluran di Sudan.

Talbiah hanya sekadar laungan memenuhi perjalanan dan bukan satu laungan kesedaran. Ehram hanya sekadar dipakai kerana itu syarat dan bukan satu sentakan kesedaran bagaimana yang sepatutnya ada di dalam hati.

Apa lagi apabila berada di Arafah, di Mina. Satu perhimpunan raksaksa yang tidak ada taranya. Tetapi untuk apa perhimpunan seperti itu? Lalu masing-masing mencebik mulut apabila kembali ke tanah air bilamana ada kawan mengajak sama-sama demonstrasi membantah kedurjanaan kuffar.

Tiada falsafah

Bagi mereka, perhimpunan di Arafah hanya perintah, tidak ada falsafah atau hikmah daripada perhimpunan itu.

Bagi mereka perhimpunan bererti menentang kerajaan.

Pernah adakah ingatan di dalam kepala ketika bertalbiah betapa seorang Yahudi menembak seorang budak atau sebuah kereta perisai memusnahkan sebuah masjid?

Apa khabar tuan haji?

Tuan haji akan bercerita, di Masjidil Haram solat tidak pernah susut setiap waktu. Di Masjid Nabawi setiap waktu tidak punya ruang kosong. Jemaah Malaysia pun berdoa dengan lenangan air mata. Tetapi tak seorang pun sedar bagaimana Sayed Hasan Nasrallah merayu Muslim sedunia berdoa menyelamatkan umat Islam yang dizalimi oleh Israel, umat Islam yang ditindas.

Tidak pernah tersedar ketika berdiri sesak, serentak bertakbiratul ehram, dengan sentuhan bahu-bahu dan berlaga siku, umat Islam sebenarnya telah membuat kenyataan politik; kita semuanya sama. Kita semuanya berkewajipan. Kita semuanya bersaudara. Dan kita sama-sama berikrar hidup mati hanya kerana Allah. Tapi apa yang berlaku, sekilo kurma atau sebotol minyak Atar bagi mereka lebih mahal daripada sebiji peluru Israel .

Kacang cerdik

Apa khabar tuan haji?

Lebih jauh untuk menjawabnya, rombongan yang pulang tetap dengan jamuan syukur bersama kurma Madinah, kismis, buah ara lepong dan kacang cerdik. Pedulikan rayuan derma, seringgit dan boikot barangan Amerika. Tidak tersedar pun, ketika menjadi tetamu Allah di hadapan Kaabah, sesungguhnya ada halangan secara tidak langsung terhadap umat Islam yang lain untuk menjadi tetamu Allah.

Sebahagian umat Islam yang lain sebenarnya telah dihalang oleh penjaga Haramain - keluarga yang sekian lama menjadi pembodek Amerika. Lalu merekalah yang menghadkan, membuat kuota. Alasan mereka mudah. Mereka tidak mampu membenarkan semua umat Islam menjadi tetamu Allah kerana mereka tuan punya bumi Makkah dan berhak membuka atau menutup pintu Haramain.

Tetapi dalam masa yang sama, mereka membenarkan Zionis dan pembelasah kemanusiaan masuk dengan sikap kurang ajar di setiap penjuru tanah umat Islam dan membiarkan kaki kuffar menginjak masjid-masjid. Mereka tidak merasa apa-apa betapapun Al-Aqsa dilontar najis.

Mereka memiliki sempadan tetapi menutup pintu. Mereka tidak berkata 'jangan masuk' tetapi mereka mengunci pintu itu rapat-rapat.

Tak seorang pun sedar apa yang dilakukan oleh Husni Mubarak dan tidak pula pernah marah tentang diamnya King Abdullah di Saudi. Yang pulang setelah bergelar haji, masih mendewa-dewa itulah Raja Mekah yang penuh barakah yang mengsedekahkan syafaat mereka. Mereka gelisah apabila air zam-zam hilang di terminal atau serban tidak cukup untuk sedekah dari nama Obama. Mereka tidak tahu pun siapa betina Rice atau Olmert.

Sanggup dibakar

Apa khabar tuan haji?

Jawapan memang sedap didengar. Tetapi tidak ramai yang sedar haji yang bermula dengan sejarah para Nabi-Nabi termasuk Ibrahim. Tak tersedar pun tentang Ibrahim ketika di makamnya, betapa Ibrahim merengkuh tenaga dan perjuangannya menentang taghut sehingga dia dibakar. Tak terdengar pun sebahagian yang pulang bersedia menentang taghut seperti Ibrahim.

Apa khabar tuan haji?

Kami tidak pernah doa di Multazam atau di Safa atau di Raudah untuk memenangan perjuangan Islam. Kami memang berdoa tetapi untuk kebahagiaan kami sendiri. Kami mahu masuk syurga dan balik nanti kami mahu 24 jam di penjuru masjid. Kami tak mahu lagi sertai pergerakan massa . Kami tidak mahu lagi berjuang. Kami mesti wirid banyak-banyak.

Ada tong-tong derma untuk membantu perjuangan umat Islam tidak perlu diendah. Yang penting duit mesti dikumpul untuk haji dua tahun lagi. Buat apa pedulikan tentang pergerakan ummah bagi mempertahankan umat Islam di tempat lain. Haji kami tidak ada sangkut paut dengan penduduk Palestin, tidak ada kaitan dengan Zionis. Haji kami pedulikan Iraq , Afghanistan , Khasmir. Haji kami bukan penggerak umah.

Apa khabar tuan haji?

Tahun depan kami akan pergi sekali lagi dan Alhamdulillah jika dapat mengucup Hajarul Aswad. Pedulikan martabat agama yang diperjuangkan. Pedulikan bahasa dan masalah PPSMI. Anak kami sudah besar, masakan mahu sibuk dengan PPSMI sekolah rendah dan menengah

Importance of Quran

A Story Worth Reading .

Since last night my young son has been unwell. When I got back from Work this evening I decided to take him to hospital despite my exhaustion.

There were many waiting; perhaps we will be delayed by more than an hour. I took my number and sat down in the waiting room. There were many faces, young and old, but all silent. Some brothers made use of the many booklets available in the waiting room.

Some of those waiting had their eyes closed, while others were looking around. Most were bored. Once in a while the long silence was broken by a nurse calling out a number. Happiness appears on the one whose turn it is, and he gets up quickly; then silence returns.

A young man grabbed my attention. He was reading a pocket-sized Qur`an continuously; not raising his head even once. At first I did not think much about him. However, after one hour of waiting my casual glances turned into a deep reflection about his lifestyle and how he utilizes his time. One hour of life wasted! Instead of making benefit of that hour, it was just a boring wait. Then the call for prayer was made. We went to prayer in the hospital's Masjid. I tried to pray close to the man who was reading the Qur'an earlier in the waiting room.

After the prayer I walked with him. I informed him of how impressed I was of him and how he tries to benefit from his time. He told me that most of our time is wasted without any benefit. These are days that go from our lives without being conscious of them or regretting their waste. He said that he started carrying the pocket-sized Qur`an around when a friend encouraged him to make full use of his time. He told me that in the time other people waste he gets to read much more of the Qur`an than he gets to read either at home or in the masjid.. Moreover, besides the reward of reading the Qur`an, this habit saves him from boredom and stress.

He added that he has now been waiting for one and a half hours. Then he asked, when will you find one and a half hours to read the Qur`an? I reflected; How much time do we waste? How many moments of our lives pass by, and yet we do not account for how they passed by? Indeed, how many months pass by and we do not read the Qur`an? I came to respect my companion, and I discovered that I am to stand for account and that time is not in my hand; so what am I waiting for?

My thoughts were interrupted by the nurse calling out my number; I went to the doctor. But I want to achieve something now. After I left the hospital I quickly went to the bookshop and bought a pocket-sized Qur`an. I decided to be mindful of how I spend the time.
If this information is beneficial to you, then please do forward it to your friends and relatives.

Our Prophet (SAW) said; 'Whoever guides or directs to good, then he gets the same amount of blessing (reward) as the one who does it'

The Prophet (SAW) also said 'Pass on knowledge from me even if it is only one verse'