Monday, August 11, 2008

Politik Permatang Pauh: 5 hujah Anwar boleh tewas

Permatang Pauh: 5 hujah Anwar boleh tewas
Rata-ratanya akan mengatakan Anwar Ibrahim bakal menang mudah dalam pilihan raya kecil Permatang Pauh 26 Ogos nanti. Rekod menunjukkan, sejak 1982, Anwar menang kerusi di kawasan ini (Zabidi Ali - Pas, tewas), kemudian 1999 digantikan Wan Azizah sehingga 31 Julai lalu.

Bagaimanapun, terdapat juga pandangan tidak popular yang menyatakan Anwar belum tentu boleh menang di kawasan tersebut.

Saya cuba mengulas tulisan Syed Nazri (Editor Kumpulan NSTP) dalam tulisannya bertajuk 5 reasons Anwar could lose dalam NST, 5 Ogos lalu.

(i)
Barisan Nasional hardly ever loses in a by-election. The near-impeccable record is due largely to its clinical machinery derived from the years of experience of contesting all the by-elections there had ever been as a coalition force.
Rekod sebelum ini, semenjak 2004 menunjukkan BN menang 6-0 dalam pilihan raya kecil yang disertainya - Kuala Berang, Terengganu (Ogos 2004), Ba'kelalan, Sarawak (September 2004), Pengkalan Pasir, Kelantan (Disember 2005), Batu Talam, Pahang (Januari 2007), Machap, Melaka (April 2007) dan Ijok, Selangor (April 2007).

Bahkan, di Ijok, orang kuat PKR, Khalid Ibrahim juga tewas mudah di tangan pencabar yang namanya sebelum itu tidak dikenali (Parthiban) dengan Anwar sendiri bertindak sebagai ketua kempen PKR!

(ii)
Anwar will go into this fight with a sodomy allegation hanging over him and this could be crucial to the outcome either way.
Ada beberapa sebab yang boleh menunjukkan pengundi mulai menolak tuduhan meliwat ini sebagai satu konspirasi (berbanding 1998):

1. Terlalu banyak dalih yang dilakukan Anwar. Antaranya, mahu dibicarakan di bawah bidang kuasa syariah, berdalih dalam mubahalah, tidak mahu DNA diambil dan beberapa yang lain.

2. Nota perubatan Dr Osman bersungguh-sungguh dikatakan bukti Anwar tidak bersalah, walhal ia sebaliknya menjadi senjata makan tuan.

3. Ada yang terfikir, kerajaan mana yang begitu 'baghal' mengulangi 'skrip konspirasi' yang sama.

4. Tiba-tiba Anwar tergesa-gesa mahu bertanding di Permatang Pauh dalam jangkaan beliau mahu dibicarakan berhubung kes liwat ini, termasuklah pengumuman mahu bertanding di Kulim-Bandar Baharu tidak lama sebelum itu.

5. Saiful bersungguh-sungguh mahu dirinya dibela, malah sangat berani mahu bersumpah yang dirinya benar-benar diliwat Anwar.

Tuduhan ke atas Anwar ini, paling tidak telah mewujudkan persepsi di kalangan pengundi yang beliau merupakan seorang yang tidak bermoral.

(iii)
Anwar's opponent. It is understood that the BN, in anticipation of Anwar's attack strategy, is strongly considering fielding either a respected religious figure or someone who knows Anwar inside out.

Mufti Perlis, Dr Asri Zainul Abidin (a respected religious figure) telah menolak permintaan, manakala Ezam Mohd Nor (someone who knows Anwar inside out) masih diragui kemampuannya.

Sudah banyak penganalisis dan politikus menyatakan pandangan mereka berhubung calon bagaimanakah yang paling layak untuk menentang Anwar - dan majoritinya menyebut, calon tempatan.

Ada nama lain yang disebut-sebut:

1. Ahmad Saad, bekas Ketua Umno Bahagian Permatang Pauh (pernah tewas di DUN Permatang Pasir sebanyak 3,194 undi pada 1999)

2. Abd Jalil Abd Majid, Ketua Umno Bahagian Permatang Pauh (pernah menang di DUN Penanti pada 2004, tewas pada 2008)

3. Dr Ibrahim Saad, Ketua Umno Bahagian Batu Kawan (pernah tewas kepada Wan Azizah sebanyak 9,077 undi pada 1999)

Tetapi Permatang Pauh tidak menjanjikan pengundi yang benar-benar tegar sokongan pada Anwar dan keluarganya, sebab keputusan pada 2004 nyaris-nyaris berpihak pada bekas Imam Masjid Negara.

Pirdaus mendapat 21,288 undi dan Wan Azizah 21,737 undi iaitu perbezaan sebanyak 449 undi.

Malah, keputusan terbaru (2008) juga tidak menjanjikan Anwar boleh menang mudah. Di peringkat Parlimen, jelas kemenangan besar berpihak kepada Wan Azizah (30,338) yang menewaskan Pirdaus (16,950) sebanyak majoriti 13,388 undi.

Tetapi kalau kita jumlahkan mengikut undi di peringkat DUN (Seberang Jaya, Permatang Pasir dan Penanti) jumlahnya akan jadi begini: BN 20,093 undi manakala PKR/Pas 27,212 undi. Ini bermakna, rekod PRU terburuk dalam sejarah BN - Permatang Pauh masih mampu mengumpulkan pengundi BN seramai itu!

(iv)
Added to that is the upcoming Umno elections. Just about everyone in the party would want to use Permatang Pauh as a stage to impress and perhaps score points for the party polls in December. There is the right mood in BN.
Jentera dari satu Malaysia akan turun. Dan lagi, memang perangai pemimpin Umno cukup suka merebut peluang meraih populariti, walaupun dalam keadaan parti itu sedang terdesak. Oleh sebab sekarang ini musim pemilihan, maka Permatang Pauh akan menjadi medan politiking yang bakal menyaksikan kesungguhan pemimpin Umno membantu gerak kerja pilihan raya kecil itu nanti.

Anwar akan berhadapan dengan pemimpin-pemimpin Umno yang sedang berusaha sedaya upaya menunjukkan 'pengorbanan' mereka!

(v)
Voter sentiment, perhaps the most significant. It cannot be denied that the ground has shifted much since March 8 with a change in state government and, with that, political leaning.
Apabila DAP menjadi pemerintah negeri, sudah mula ada isu-isu yang tidak disenangi oleh pengundi Melayu. Misalnya, isu DEB.

69.4 peratus pengundi di Permatang Pauh mewakili kaum Melayu. Faktor kerajaan negeri turut mempengaruhi trend pengundian di parlimen ini kelak. Kalaulah pemerintah baru ini kurang disenangi, ini bermakna, Anwar belum tentu boleh terjamin kemenangannya.
Oleh Hamdi Hanapi pada 9:24 PM 0 komen
Kategori: politik nasional
Khamis, Julai 31, 2008
Permatang Pauh: Kenapa Anwar tergesa-gesa?
"Hari ini saya secara rasmi meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh bagi membolehkan Datuk Seri Anwar bertanding dalam satu pilihan raya kecil secepat mungkin," kata Dr. Wan Azizah, dalam satu sidang media sebentar tadi.

Lantaran itu juga, Anwar Ibrahim mengumumkan akan bertanding di kawasan tersebut.

(i)
Apa yang menimbulkan tanda tanya ialah, kenapa begitu lekas Anwar mahu bertanding, sehingga tidak mahu menunggu kekosongan kerusi Kulim-Bandar Baharu? Kawasan ini selamat untuk beliau menang berdasarkan keputusan 8 Mac lalu: 22,255 undi berbanding 5,583.

Asalnya, Anwar mahu bertanding di Kulim-Bandar Baharu (bekas calon BN, Abdul Aziz Syeikh Fadzir memfailkan petisyen berikutan kegagalan MP Zulkifli Nordin membuat penyata perbelanjaan pilihan raya) - tetapi kes ini mengambil masa yang lama untuk selesai.

19 Ogos ini, kes berkenaan akan dibicarakan.

Manakala itu, selewat-lewatnya pada 18 Ogos ini, siasatan polis ke atas kes liwatnya dijangka selesai. Terdapat laporan hari ini yang menyebut siasatan polis sudah selesai dan akan dikemukakan kepada Jabatan Peguam Negara untuk tindakan lanjut, menurut Syed Hamid Albar.

1. Adakah Anwar menjangka, kes liwatnya dalam tempoh ini difahami awam sebagai satu konspirasi - yang sekali gus melonjakkan populariti beliau? Akan tetapi Permatang Pauh kerusi selamat buat beliau.

2. Ataupun, Anwar benar-benar terlibat dalam kes terbabit dan perlu bertindak segera sebelum akhlaknya mula dipersoalkan awam. Dalam pada itu juga, kalau Anwar dijatuhkan hukuman, beliau akan hilang kelayakan bertanding.

(Seseorang yang telah disabitkan dengan kesalahan oleh mahkamah di dalam Persekutuan (atau sebelum dari Malaysia di dalam kawasan-kawasan Sabah atau Sarawak atau Singapura) dan dihukum penjara selama tempoh tidak kurang dari satu tahun atau didenda tidak kurang dari dua ribu ringgit Malaysia (RM2,000) dan belum menerima pengampunan.)

3. Kita tidak dapat menjangka bila kes liwat ini habis dibicarakan. Bagaimanapun, andaikan berlaku sebarang sekatan ke atas Anwar untuk bertanding, atau yang menggugat kedudukannya setelah menang - adakah terdapat kemungkinan sentimen Reformasi akan disentuh semula hingga tercetus keadaan 1998-99 dulu? Penyokong Anwar akan benar-benar marah kepada kerajaan - atas sangkaan konspirasi tadi. Tian Chua dilaporkan meramal Anwar akan ditahan dalam tempoh 48 jam, dan akan didakwa Isnin ini.

(ii)
Mungkinkah ini boleh dikatakan petanda Anwar bakal menjadi PM dalam tempoh terdekat? Kenyataannya sebelum ini, akan berlaku lompat parti secara besar-besaran, selewat-lewatnya 16 September ini.

Anwar ada tempoh 47 hari untuk mencapai misinya menjadi pemerintah.

SPR pula perlu mengadakan pilihan raya kecil Permatang Pauh dalam tempoh 60 hari.

(iii)
Saiful nampaknya bersungguh-sungguh mengatakan beliau diliwat oleh Anwar. Bahkan beliau sedia bersumpah secara rela selepas siasatan selesai. Ditambah pula dengan dolak-dalih Anwar yang banyak dipatahkan - mungkinkah kes ini menyebelahi Saiful?

Kita tidak tahu.

(iv)
Siapakah yang bakal mengisi kekosongan posisi Ketua Pembangkang di Parlimen yang ditinggalkan Wan Azizah?

No comments: