Monday, August 11, 2008

Petikan kitab Sirrul Asrar fi ma yahtaju ilaihil abrar



Allah ciptakan manusia dengan kedua-dua tangan-Nya. Dua tangan di sini bermaksud dua sifat Allah. Dua sifat itu ialah sifat Jamal dan Jalal. Sifat Jamal ialah sifat indah, lemah lembut, cinta dan segala yang baik. Sifat Jalal ialah sifat penyiksa, pemusnah, penghukum dan segala yang buruk dan menggerunkan.


Manusia itu ibadat cermin yang ada dua sisi atau dua muka. Satu sisi berkilat, licin dan membayangkan. Yang satu lagi gelap, kasar dan tidak membayangkan apa-apa. Dengan kata lain, satu sisi iaitu muka cermin itu membayangkan dan satu sisi lagi iaitu belakang cermin itu gelap dan tidak membayangkan apa pun.


Semua nama-nama Allah (Asma" Allah) terzahir pada insan. Semua makhluk yang lain itu hanya satu muka cermin sahaja. Allah jadikan iblis dan keturunannya dari sifatNya bernama Jalal, dan Allah jadikan malaikat dari sifatNya yang bernama Jamal.


Ciri-ciri kesucian dan beribadat terus menerus diberi kepada Malaikat, tetapi ciri-ciri Iblis dijadikan dari sifat Jalal, maka jadilah ia menyesat dan merosakkan. Itulah sebabnya Iblis itu takabbur dan sombong. Apabila ia diperintah sujud kepada Adam, ia enggan. Maka kafirlah ia.


Oleh kerana manusia mengandungi ciri-ciri yang tinggi dan ciri-ciri yang rendah, sifat yang baik dan sifat yang buruk, dan Allah pilih Rasul, para Nabi, para Waliyullah dari kalangan manusia, maka para Rasul dan Nabi itu pun tidak bebas dari kesilapan dan kesalahan. Tetapi kesilapan mereka tidak menjejaskan dakwah mereka. Ini adalah kerana mereka itu juga manusia biasa.


Para Nabi apabila menerima tugas kenabian, dibebaskan dari dosa besar tetapi dosa yang kecil masih ada jua. Para Waliyullah pula tidaklah Ma'sum (tidak terpelihara). Adalah dikatakan bahawa Waliyullah itu yang hampir dengan Allah dan mencapai tingkat kesempurnaan, mereka dipelihara oleh Allah daripada melakukan dosa-dosa besar.


Dipetik dari kitab Sirrul Asrar fi ma yahtaju ilaihil abrar- The Secret of Secrets- Syekh Abdul Qadir Jailani

No comments: